Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flaxet
#1354070
Hej alla!

Ny ägare till en V70 MY16 och tänkte i samband med detta också bli medlem här. Känns som en bra kombination och har redan en fråga som jag undrar om någon kan ge mer insikt i.

Frågan rör baklyktorna och då mer specifikt att det verkar samlas lite - vad jag tror är - alger i utkanten av lyktornas insida. Noterade detta idag och vet inte hur länge det pågått.

Någon som varit med om detta eller någon annan som har lösningsförslag? Är det öht värt att agera på om det innebär demontering av lyktorna, eller kan man lösa det på annat sätt?

Blev minst sagt ställd när jag noterade problemet och har inte råkat ut för detta tidigare.
Bilagor
1E33926D-C6C3-44E1-9866-37A47E75A156.jpeg
1E33926D-C6C3-44E1-9866-37A47E75A156.jpeg (378.85 KiB) Visad 1211 gånger
D3FE9AD7-F67D-496F-AA24-D6CB04E4D908.jpeg
D3FE9AD7-F67D-496F-AA24-D6CB04E4D908.jpeg (390.87 KiB) Visad 1211 gånger
av daekol
#1354148
Facelifta baken sa dom. Det är kul sa dom. Mina MY14-16 lyktor är exakt likadana bak. Bara att gilla läget för det verkar vara många som har problem med dessa lyktor. Lösning? Tvätta oftare med problemet att det kommer in vatten i bakljusen som gör att dom spricker...
av Rådlös
#1358778
Bara som ett litet "Bra att veta".
En gång parkerade jag under ett träd. Just det trädet verkade vara ett "skithusträd" för all kajor på den orten. Jag åkte naturligtvis till en automattvätt, men för att försäkra mig om resultatet tänkte jag spraya något medel som skulle underlätta först. Det är ju brukligt att spraya medel mot asfaltprickar, salt och annat innan man kör in i tvätten. Då jag tänkte i liknande tankebanor där. Då sa expediten: Tag detta! Det är gjort speciellt för biologisk smuts, och höll fram en duschflaska för mig. Och det fungerade.
Jag hällde visserligen på en kanna med vatten först så att det löste upp. Sedan på med den "antibiologiska tvättmixturen". Pröva med en sådan. Det var pumpspray så det var överkomligt pris. Duscha på lyktglaskanterna innan du tvättar. Och jag kan tänka mig att du även skall kunna duscha på om det regnar eller om du vet att regn är i antågande.
Dessvärre minns jag inte vad medlet hette, men större bensinstationer borde ju föra sådana medel. Det märktes inget på lacken. Jag kollade det extra för jag hade ju den tanken också. Men lacken blänkte lika mycket som tidigare.
Efter detta har jag alltid en tanke i bakhuvudet: Parkera aldrig under ett träd om det finns alternativ.
Jag kan tillägga att min granne har två stora lönnar på sin tomt. Dom brukar fungera som sov- och skithusträd för kajorna här. Då har jag tagit vara på sådan uppblåsta förpackningskuddar som förekommer när man köper på postorder numera. Då smyger jag försiktigt ut på sensommarkvällarna och klämmer sönder ett par sådana kuddar. Då får man höra luftbrustet av när något hundratal kajor lyfter och flyger iväg.
av Erik Å
#1358802
Så där blir det på mina framblinkers på min V70 fas 1, när det blir alltför mycket smuts får man ta loss blinkerslyktorna och tvätta ur spåret från insidan med en liten borste, målarpensel eller nåt.. Räfflorna gör det ju inte direkt lättare att få bort smutsen :oops: Är det just alger kanske det skulle hjälpa med alg- och mosstvättmedel som brukar finns att köpa på varuhusen..
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1358832
TommyP86 skrev:Vad är en fas 1 v70?
Vad är en fas 2 v70?
Vilken v70 är fas 0, eller vilken är fas 3?

Bild
Det är nästan bara Sverige som kallar tredje generationen för fas 2, resten av världen kallar den V70 III, vilket är som gjort för missförstånd :D
#1358833
Rådlös skrev:Bara som ett litet "Bra att veta".
En gång parkerade jag under ett träd. Just det trädet verkade vara ett "skithusträd" för all kajor på den orten. Jag åkte naturligtvis till en automattvätt, men för att försäkra mig om resultatet tänkte jag spraya något medel som skulle underlätta först. Det är ju brukligt att spraya medel mot asfaltprickar, salt och annat innan man kör in i tvätten. Då jag tänkte i liknande tankebanor där. Då sa expediten: Tag detta! Det är gjort speciellt för biologisk smuts, och höll fram en duschflaska för mig. Och det fungerade.
Jag hällde visserligen på en kanna med vatten först så att det löste upp. Sedan på med den "antibiologiska tvättmixturen". Pröva med en sådan. Det var pumpspray så det var överkomligt pris. Duscha på lyktglaskanterna innan du tvättar. Och jag kan tänka mig att du även skall kunna duscha på om det regnar eller om du vet att regn är i antågande.
Dessvärre minns jag inte vad medlet hette, men större bensinstationer borde ju föra sådana medel. Det märktes inget på lacken. Jag kollade det extra för jag hade ju den tanken också. Men lacken blänkte lika mycket som tidigare.
Efter detta har jag alltid en tanke i bakhuvudet: Parkera aldrig under ett träd om det finns alternativ.
Jag kan tillägga att min granne har två stora lönnar på sin tomt. Dom brukar fungera som sov- och skithusträd för kajorna här. Då har jag tagit vara på sådan uppblåsta förpackningskuddar som förekommer när man köper på postorder numera. Då smyger jag försiktigt ut på sensommarkvällarna och klämmer sönder ett par sådana kuddar. Då får man höra luftbrustet av när något hundratal kajor lyfter och flyger iväg.
Heter alkalisk avfettning. Bra mot biologiskt nedbrytbar smuts. Exempelvis algtillväxt, eller mossa.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder