Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1353978
Och jämfört med bilen han kör i dag så 7.000 dyrare per månad, det är 21.000 på tre år. Det är bränsle för över 2.000 mil. Eller mat för ett helt år för oss på tre personer. Eller reparationer på en normal bil i tio år framöver. Eller...
av Lockis
#1353981
Xanthopteryx skrev:Och jämfört med bilen han kör i dag så 7.000 dyrare per månad, det är 21.000 på tre år. Det är bränsle för över 2.000 mil. Eller mat för ett helt år för oss på tre personer. Eller reparationer på en normal bil i tio år framöver. Eller...
Xanthopteryx skrev:Och jämfört med bilen han kör i dag så 7.000 dyrare per månad, det är 21.000 på tre år. Det är bränsle för över 2.000 mil. Eller mat för ett helt år för oss på tre personer. Eller reparationer på en normal bil i tio år framöver. Eller...
Absolut blir det större skillnad om man kör en bil uttagen innan hela det här med Bonus/Malus drog igång. Men det antar jag att TS är medveten om?
Med ditt resonemang så bör ju dock alla sluta köpa nya bilar from nu. Om man inte köper laddhybrid/gasbil/elbil, och det är kanske något TS hade varit villig att göra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1354004
Om ingen köper ny bil under 1 år bör nog den styrande regimen i detta landet få sig en tankeställare, då de inte får in den skatt de har betäknat.
Mjölka folket på surt tjänade kronor är det enda dom är bra på...
Jag inser dock att det aldrig kommer ske av flera orsaker, då svenskar bara gapar och sväljer. Det skulle behövas lite mer fransk livsstil här, med traktorer tvärs över vägarna när regimen har passerat gränsen...

Till ämnet: Man vet vad man har men inte vad man får... :-)
av Xanthopteryx
#1354009
Se det såhär: Vi kanske borde bli bättre på att fortsätta köra de bilar vi har i stället för att byta så ofta.
Gäller för övrigt även telefoner, övrig elektronik med mera.
av Lockis
#1354011
Xanthopteryx skrev:Se det såhär: Vi kanske borde bli bättre på att fortsätta köra de bilar vi har i stället för att byta så ofta.
Gäller för övrigt även telefoner, övrig elektronik med mera.
Håller med dig där. Samtidigt så behöver man även byta ut gamla bilar då dem faktiskt är sämre för miljön än vad nya bilar är även om det kostar en del resurser att bygga nytt.
av AndS
#1354041
Hämtade vår 90CC i februari och inga tankar på att byta, den har väl då rullat 7000-7500 mil. Körde även mina förmånsbilar 5-6 år med förlängning årsvis efter tre år utifrån att de bara rullade ca 2500mil/år, men sex år var max.
Är jag fortsatt nöjd kan bilen få rulla på tills nästa modell kommer, det är bara ett transportmedel :-) Forumet här har ju en vinkling och intresse kring bilar som gör att frekventa byten och mycket tillbehör är att föredra ;-)
Användarvisningsbild
av poseidon
#1354044
Xanthopteryx skrev:Se det såhär: Vi kanske borde bli bättre på att fortsätta köra de bilar vi har i stället för att byta så ofta.
Gäller för övrigt även telefoner, övrig elektronik med mera.
Vi är faktiskt rätt "medel" på att byta bilar. Men det står väl i partition med välståndet i landet. Men fortsätter de elda upp alla bilar så kommer vi väl ligga i topp snart.

https://www.bytabil.net/hur-manga-ar-ar ... enomsnitt/
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1354045
Lockis skrev:
Xanthopteryx skrev:Se det såhär: Vi kanske borde bli bättre på att fortsätta köra de bilar vi har i stället för att byta så ofta.
Gäller för övrigt även telefoner, övrig elektronik med mera.
Håller med dig där. Samtidigt så behöver man även byta ut gamla bilar då dem faktiskt är sämre för miljön än vad nya bilar är även om det kostar en del resurser att bygga nytt.
Det absolut mest miljövänliga är att äga en bil som du kör och reparerar tills den inte går att laga mer. Och sedan skrota den. Då kan man möjligtvis köpa en ny miljöbil. Det går inte att producera fram en bättre miljö ur bilsynpunkt. Klimatskulden av att producera en ny bil då det finns redan tillverkade att köpa går inte att tjäna igen. Det är alltså bättre att köra en gammal 940 eller till och med en gammal Merca - diesel tills den rasar än att producera en ny bil.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

av Freddy100
#1354053
Petterlundstrom skrev: mån 16 dec 2019, 07:01
Lockis skrev:
Xanthopteryx skrev:Se det såhär: Vi kanske borde bli bättre på att fortsätta köra de bilar vi har i stället för att byta så ofta.
Gäller för övrigt även telefoner, övrig elektronik med mera.
Håller med dig där. Samtidigt så behöver man även byta ut gamla bilar då dem faktiskt är sämre för miljön än vad nya bilar är även om det kostar en del resurser att bygga nytt.
Det absolut mest miljövänliga är att äga en bil som du kör och reparerar tills den inte går att laga mer. Och sedan skrota den. Då kan man möjligtvis köpa en ny miljöbil. Det går inte att producera fram en bättre miljö ur bilsynpunkt. Klimatskulden av att producera en ny bil då det finns redan tillverkade att köpa går inte att tjäna igen. Det är alltså bättre att köra en gammal 940 eller till och med en gammal Merca - diesel tills den rasar än att producera en ny bil.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Exakt! Tack för din kloka kommentar...
av least
#1354067
Petterlundstrom skrev:Klimatskulden av att producera en ny bil då det finns redan tillverkade att köpa går inte att tjäna igen. Det är alltså bättre att köra en gammal 940 eller till och med en gammal Merca - diesel tills den rasar än att producera en ny bil.
Här gäller det att hålla isär två begrepp, miljö kontra klimat.
Den där gamla 940 är allt annat än snäll mot människor och miljö.
Och vid en krock kommer troligen föraren att dö.

Så sammantaget är det alltid bättre för samhällsekonomin att byta till den senaste tekniska generationen av bilar.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]