Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353785
Var inte helt enkelt så tog några bilder och tänkte hjälpa er som tönkt göra detta. Min V70 2.5FT 2009 hade torrsprickor i damaskerna så jag valde att byta nu när jag bytte fjärderben (finns en annan tråd från mig om detta som även är betydligt krångligare än äldre Volvo)

1. Inre knuten går inte att lossa utan att köra en Dremel/grinder på den små stansade kanterna som fingret pekar på.

2. För att lossa inre knuten behövdes en avdragare. Tripoden var bra mycket enklare att hantera än de 6 kullagren som låg löst på äldre Volvo. Inget glapp någonstans efter 16000 mil, fin Volvo kvalitet!

3. Byt yttre damask (närmast bromsskivan) sedan inre knuten (vid växellådan). Använden en 24 hylsa och gummiklubba för att få på tripoden och sedan klipset.

4. Ta mycket fett (skall vara speciellt för tripod) Jag hittade damasker billigt på Trodo. Kika på Volvo med det kostad 2400kr för endast gummidamaskerna. Oklart varför men han skämdes på Volvo. Jag betala ca 200kr på Trodo, se bild på vilka som jag beställde. Står Alfa Rodeo men det är rätt. Var svårt att hitta rätt, inga universal fungerar.
Bilagor
xc90.JPG
xc90.JPG (590.8 KiB) Visad 1089 gånger
stansad kant.JPG
stansad kant.JPG (263.45 KiB) Visad 1089 gånger
klips.JPG
klips.JPG (238.19 KiB) Visad 1089 gånger
avdragare.JPG
avdragare.JPG (319.22 KiB) Visad 1089 gånger
yttre drivknut.JPG
yttre drivknut.JPG (250.6 KiB) Visad 1089 gånger
fett.JPG
fett.JPG (254.02 KiB) Visad 1089 gånger
delar.JPG
delar.JPG (247.7 KiB) Visad 1089 gånger
montera tripod.JPG
montera tripod.JPG (207.01 KiB) Visad 1089 gånger

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]