Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1353493
Om jag inte minns helt fel så sitter det ett litet dräneringshål i kåpan någonstans under kopplingen, blir det igensatt med smuts kanske det kan samlas fukt inne i kopplingshuset.
Edit: hålet är ett U-format jack i kanten på den ena kåpan där de sitter ihopbultade under kopplingen någonstans. Det sitter på lägsta punkten... Jag rensade hålet när jag skulle smörja urtrampningslagret, blev orolig att kopplingen skulle hamna i oljebad :-D
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353802
gubbstrutt skrev:Var det kallt ute när det slira på kopplingen?
Ja. Några minus.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353804
Erik Å skrev:Om jag inte minns helt fel så sitter det ett litet dräneringshål i kåpan någonstans under kopplingen, blir det igensatt med smuts kanske det kan samlas fukt inne i kopplingshuset.
Edit: hålet är ett U-format jack i kanten på den ena kåpan där de sitter ihopbultade under kopplingen någonstans. Det sitter på lägsta punkten... Jag rensade hålet när jag skulle smörja urtrampningslagret, blev orolig att kopplingen skulle hamna i oljebad :-D
Ska kolla det. Kan ju vara det som spökar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1353965
Kanske dags o byta all olja i behållaren köra igenom ny olja genom slavcylindern och bromsarna. Kan bli så här om det är för mycket vatten i systemet.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353982
gubbstrutt skrev:Kanske dags o byta all olja i behållaren köra igenom ny olja genom slavcylindern och bromsarna. Kan bli så här om det är för mycket vatten i systemet.
Japp. Det va det jag hade i tanken när jag köpte vaccumsugen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1353985
@GLIZ, Du vet säkert att det här innebär att man får släppa på alla luftnings nipplar även den på slaven annars hjälper det inte mycket o byta olja i burken. Var extra försiktig med den nippeln på slaven.
av Erik Å
#1353986
Det skulle ju i princip kunna stå vatten nere i slavcylindern som fryser i minusgrader :P
Spola igenom ordentligt genom avluftningsventilen, tänk bara på att du måste hålla bromsvätskebehållaren full annars kommer det luft ner i kopplingen. Kolla vilket hörn på behållaren som intaget sitter i, min bil har det i bakkant så den bör stå i uppförsbacke när man luftar kopplingen :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353988
gubbstrutt skrev:@GLIZ, Du vet säkert att det här innebär att man får släppa på alla luftnings nipplar även den på slaven annars hjälper det inte mycket o byta olja i burken. Var extra försiktig med den nippeln på slaven.
Vad kan hända med den om det kärvar?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353993
Erik Å skrev:Det skulle ju i princip kunna stå vatten nere i slavcylindern som fryser i minusgrader Bild
Spola igenom ordentligt genom avluftningsventilen, tänk bara på att du måste hålla bromsvätskebehållaren full annars kommer det luft ner i kopplingen. Kolla vilket hörn på behållaren som intaget sitter i, min bil har det i bakkant så den bör stå i uppförsbacke när man luftar kopplingen :-)
Fyller upp och suger inte ur mer än till "min". Ska nog gå att hålla koll på behållaren för det är en lång slang och behållaren på sugen är genomskinlig. Den drivs med tryckluft.
20191215_211957.jpg
20191215_211957.jpg (56.14 KiB) Visad 207 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1353994
Jo har man otur blir nippeln på slaven otät sedan. Eller slaven det som sticker ut genom kopplings kåpan går sönder.
På tidigare V70 har jag för mig att det går o byta den biten som sticker ut alltså på den biten som nippeln sitter på.
Inget roligt jobb det heller. OBS jag kan ha fel här ang den biten som nippeln sitter på om den är utbytbar eller inte kolla upp detta först.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]