NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wardin
#1353973
Hej!
Min volvo v. 50 årsmodell 2005 har haft lite olika fel för sig. Det började med att bilen började rycka/hoppa fram ibland under körning här o där. Sedan kom felkoder om partikelfilter samt att motorsystem service erfordras snart började lysa på displayen. Har bytt partikelfilter och tagit bort felkoderna. Dock finns felkoden med partikelfilter fortfarande och motorsystem service erfordras snarast står kvar i displayen i bilen. Ett tag efter detta/i samma veva så började bilen ibland att tappa fart och går ej att varva över 2500 varv. Stänger man av bilen försvinner detta en stund men kommer sedan tillbaka igen. Byter man tryckgivaren till partikelfilter så går bilen utmärkt i ett par månader men felkoderna/meddelarna står kvar ändå. Men nu efter ett par månader har vindrutetorkarna slutat fungera när man startar bilen, stänger av och tar ur/sätter i säkringen till dem och det funkar igen. Idag började bilen gå illa igen trots nytt byte utav tryckgivaren nämt ovan, radion slog av och på sig så fort man slog av och på helljusen. Samt att radion gjorde samma sak när man svängde ratten åt olika håll eller ibland när man inte gjorde något. Batteriet och generatorn är kollade och funkar som de skall. Har någon annan vart med om liknande problem?
av kvillebäck
#1354139
Skulle vända på det... Testa batteriet och kolla det andra :-)

Om man inte belastar batteriet så vet man ju inte vad det ger under belastning. Detta är ju ganska mycket mer intressant än vilospänningen.
Dock tror jag du har flera fel på din bil. Nolla felkoderna och läs ut varje dag så du vet att det är aktuella koder.
av HåkanÅland
#1355864
Har du extraljus på bilen? Det där med radion och vindrutetorkarna tycker jag mig läst om i samband med extraljusinkopplingar som inte varit helt 100?
av Wardin
#1355866
Ja har extra ljus men de har suttit där i ca 2 år utan några bekymmer, men kan ju säkert hända något där med efter ett tag ;-) . Men gjorde en sådan rengöring av säkringar mm. som nämns i kommentarerna ovan och bekymren med vindrutetorkarna och radion har inte kommit tillbaka än i alla fall :-) just nu går bilen bra, men felkoden på partikelfiltret återstår. Får väl se när det börjar krångla igen med det återkommande felet där den går ner i Limpmode, bara är seg och inte går att varva :P ;-) funderar på om det med partikelfiltret och sensor till det slutar funka när det blir kondens i sensorn och sedan frysen den sönder och då mäter bilen fel värden och går ner i Limpmode. Men är ju svårt att veta ;-)
av HåkanÅland
#1356006
Vilken motor har du och vad har du för "Körmönster"? Hinner den regenerera med ordning mellanåt? Kan det vara värt att hälla i en flaska med Hokus Pokus vätska för DPF och fara ut på en sight seeing?
av Wardin
#1356011
Hej!
Har en 2.0 motor disel på 100 kw.
Åkt 6 mil enkel resa varje dag till jobbet. Kör väldigt blandat men kortaste sträckan är väl 3 mil och längsta blev förra året 100 mil. Varvar bilen emellan åt just för att bränna rent den lite. Har hällt i ett gäng olika sådana flaskor vid olika tillfällen och kört hårt med. Tog med bilen till verkstad för 1 år sedan och fick då i uppgift att hälla i en flaska vi köpte hos dem och sedan köra på ca 4000 varvtal under ett gäng minuter. Så har upprepat den proceduren efteråt med olika medel ;-) dock hjälper det tyvärr inte :-(

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]