Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Asosilver
#1353070
B230e med k jetronic. Hade ingen gnista så började felsöka och körde mycket på starten, vi köpte bilen med fel att den inte startade. Hittade tändningsfelet (rotorn) men hade fyllt motorn med bensin. Bytte olja men den startar bara när soppapumparnas säkringar är urplockade. Då startar den och dör när soppan tar slut. Så fort man sätter i säkringarna finns det inte ett liv i motorn. Vad kan det vara? Bränsletrycksregulator? Måste ju flöda rätt bra om den inte orkar tända..
#1353080
K-Jetronic är kända för att lätt sura ner sig. "K" står för "kontinuerlig" så man får alltid vara försiktig vid startförsök. Sedan fungerar det så att ju äldre och mer slitet allt blir, ju mer bensin får motorn. Kolla först att luftspjället (mängdmätaren) rör sig fritt, är centrerat och inte trögar i något läge. Kolla även att den inte får tjyvluft (bälgen) och att tillsatsluftsliden fungerar. Sedan är det bränsletrycket, det ska vara ett högre systemtryck i detta system och det ska även vara ett lägre styrtryck. Skillnaden mellan dessa tryck bestämmer styrtrycksventilen, och är skillnaden för liten (sliten styrtrycksventil) får motorn för mycket bensin
#1353732
Tryckluftssliden var nära på helt stängd och jag kopplade förbi den med en Rörborn för test. Startar och går runt 2000 rpm utan pumpaena inkopplade. S snart jag sätter i säkringen till huvudpumpen dör den men om jag är snabb att ta ur säkringen kan jag mjölka i soppa och hålla liv i den med säkringen i och ur. Vad låter det som? Har gnista både med pumpaena i och ur. Tryckventilen?
#1353837
Hur är det med mängdskivan? Går den lätt och fint hela vägen från botten till fullt öppet? Visst motstånd ska det vara när systemet är fyllt med bensin. Om du öppnar och stänger mängdskivan så hörs ett svagt "väsande", det är bensin som sprutar i spridarna och fyller motorn om pumpen har gått ett tag. Det tar slut efter en stund och då ska skivan gå väldigt lätt. Den ska även vara centrerad med en lika stor luftspalt runt om när den är stängd.
av Gelis
#1353839
Kolla så kallstartsventilen (spridaren) inte sprutar soppa hela tiden. den styrs av termotidgivaren.
Kan ju även vara så att bränslemängdmätaren har ett inre läckage vilket gör att soppan flödar när det blir tryck via pumpen.

Tillsatsluftsliden är olika öppen beroende på yttertemp. Men den har inget att göra med flödande motor. Är i princip bara en tomgångshöjare vid kallstart Ihop med kallstartsventil termotidgivare och delvis styrtrycksventil ( den är inblandad i andra funktioner också) så bildar dessa komponenter chokefunktionen
#1353942
Ser ut som skivan ligger ungefär jämnt runt om och går lätt. Det som jag tycker är konstigt är att den dör så fort jag kopplar in pumpen, precis som ett jordfel men soppa kommer det ju bevisligen. Tycker jag hör ett väsande ljud ibland och det kan väl vara trycket i mängdskivan. Hur kollar jag kallstartsgivaren?
#1354055
k-jetronic-esquema.jpg
k-jetronic-esquema.jpg (60.03 KiB) Visad 1408 gånger
En bild på hut K-Jetronic ser ut, den är dock på italienska. Du ser ett relä (3) som är kopplat till både fördelare (26), styrtrycksventilen (25), tillsatsluftsliden (23) och bränslepump (2). Det finns en termotid (21) kontakt (sitter långt bak på topplocket) som "styr" kallstartventilen (19). Detta ska inte funka förrän det det är riktigt kallt (typ under -15°), men kan ju så klart krångla. Skruva loss kallstartventilen, och kolla om det kommer bensin när du kör på starten. Det ska inte komma en droppe ut där vid normal temperatur
En länk till en som jobbat mycket med K-Jetroninc. Tryck (till höger) på den på den blåmarkerade texten
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/bransle.html
#1355029
ford48 skrev:Bränsletrycksregulatorn trasig lättbytt på 5 min sitter längst fram på spridarbryggan
Om du läst från början så står där att det är K-Jetronic på denna bil. Det ser inte alls ut som på din bil, som har LH-Jetronic.
Strålkastarglas (plast) fix

Testa polera med tandkräm och ta wax på[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]