Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soder
#1353900
Jag har sökte lite på YouTube och här på forumet, men vet inte riktigt vad som är rätt för mig.

I fredags vägrade helt plötsligt bagageluckan att öppna sig. Jag fick lite träffar på att det kunde vara något fel på jordningen men vet inte om det stämmer här.

Jag kröp idag in i bagaget och fick ut allt som var där. Jag skruvade sedan av det plasthölje som är för handtaget när man stänger manuellt, och försökte sedan försiktigt få av plasthöljet på luckan. Det försiktiga övergick ganska snart i lite mer dragande, och jag vet inte riktigt om det ska gå att få av. Fick inte av det riktigt snyggt.

Jag ser i alla fall ner nu till de kablar som verkar gå till dels låsanordningen, och till vindrutetorkare bak samt bromsljus kanske.

Jag har tittat på de säkringar som finns bak, men den som satt i mitten på översta raden verkar vara hel, och det är den som skulle gå till bakluckan.

Nu när jag körde med bilen så gjorde vi lite tester också. Vindrutetorkaren bak fungerar ej, och tydligen heller inte reg.nr.-lampan. Inte heller bromsljuset uppe i luckan när man har bilen igång. Dock påstod min sambo att bromsljusen i luckan lös när bilen var avstängd och jag fortsatte bromsa.

Någon som vet vad fan detta kan vara? Måste försöka få en tid snarast med detta annars, då det är jul och bilen ska använda (ink. bagaget.

Tack.

Volvo XC70 -14

/Söder
av soder
#1353910
StefanN skrev:Allt tyder ju på det klassiska jordfelet.
Och, då är det i vilken koppling man ska kolla läget? Något som är sjukt enkelt att fixa eller måste en icke bilpraktiskt lagt kille lämna in den för detta?

/Söder


/Söder

Användarvisningsbild
av StefanN
#1353912
Finns beskrivet i ett flertal trådar men i korthet så dra en kabel från högra sidan av värmekabeln i rutan till valfri jord i kaross tex. I bulten i innerbelysningen.
av soder
#1354510
Tack för hjälpen. Med tanke på att jag inte ens fick av själva insidan för att enkelt komma åt elen, så fick jag lämnat bilen till verkstan ändå.
På vägen in fick jag igång vindrutetorkaren bak (den funkade heller inte innan) men den gick sjukt långsamt. Dessutom stimmade infopanelen massor nu också, då den om vartannat skulle påpeka bakluckan.

Nu får Mechanum kolla på elfelet, samtidigt som det blir en julstädning och att de åtgärdar de Volvo-fel som uppmärksammades förra året, där några slangar ska bytas ut och bilen få ny mjukvara.

Tack för hjälpen.

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
#1354678
Innerpanelen lossas bland annat genom att man tar bort två skruvar från sidan av luckan. Dessa kommer du åt när luckan är öppen, förstås.
Att släppa 12 V på en lucköppnarsignal hjälper förstås inte om det inte finns någon jordning på andra sidan. Då luckan är av plast kan man inte heller tillfälligt lägga en jordning i vilken utifrån åtkomlig skruv som helst. Annars kan man jorda i en skruv som håller en skyltbelysning, exempelvis, om riktig jordning inte kommer ut i en lucka av plåt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...