NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1340649
Nu har jag kontrollerat lite mer. Resistansmätte de två magnetventilerna och de visar 30ohm. Spolarna visar alla 1ohm. Kontrollerade vacumslangarna okulärt mot magnetventilerna, åtminstone den som går tvärsöver framkanten på motorn och kunde inte se någon tendens till torrspricka eller dyl. Den andre var inte helt enkelt att följa.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1340660
Intressant, jag följer med stora ögon och öron!
En rökgenerator skulle man haft helt klart för att kunna leta vakuumläckor.
Användarvisningsbild
av HCP
#1340751
Orfeous skrev: lör 05 okt 2019, 13:27 Intressant, jag följer med stora ögon och öron!
En rökgenerator skulle man haft helt klart för att kunna leta vakuumläckor.
Går lika bra med startgas, spraya runt lite på slangarna - ökar motorns varvtal har du läckage ;)
Fast rök är ju mer proffsigt såklart :)
av mortimer
#1351387
Hej
Vad/vilken tempgivare är det som talar om för motorn när den ska sänka varvtalet ? Alltså när man precis startar bilen så ligger ju tomgången på ca 1200rpm, men allteftersom motorn blir varm så sjunker tomgångsvarvtalet.
/M
av mortimer
#1353665
Hej
Bumpar upp denna tråden lite.

Det som jag gjort nu idag:
Delat kontaktstyckena till tändspolarna, kontaktstyckena till spridarna, kontaktstycket till gasspjället, till den givare (av något slag) som finns uppe på motorn på höger sida om man står framför bilen-sprayat dessa med WD40. SAMT så har jag flyttat tändspolarna en position från höger till vänster, alltså 4->3 / 3>2 / 2>1 /1>4. Bilen var väldigt svårstartad direkt efter detta och varvtalet låg på 600rpm säkert 10sek. Var sedan ute och körde typ 5km och stannade (och stängde motorn helt, drog även ut nyckeln helt) par tillfällen och var inga startsvårigheter. När jag frirullar utan växel i, typ i 30-60km/h så pendlar varvtalet mellan 600-800rpm ändå.
Är det ändå tändspolarna som är boven i dramat, hur kan man konstatera om de är helt friska på något mer sätt ? (jag ohm mätte de och fick 1ohm på alla 4 för en tid sedan men tveksam om den lilla resistansen kan berätta sanningen)
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1353807
Detta är en neverending story :(
Jag har haft detta problem i massor av år och har i stort sett accepterat att det är så här. Lärt mig leva med det. :)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353816
Har egentligen ingen aning om det är rätt tänkt men min S80 gjorde korta dippar i varv och jag bytte mappsensor. Sedan dess har den inte gjort det. På S80/02 med B5244S2 motorn sitter den alldeles bakom kylaren.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av mortimer
#1353833
GLIz: hur kom du fram till det var MAPPsensorn ?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353930
mortimer skrev:GLIz: hur kom du fram till det var MAPPsensorn ?
DELPHI:S Felkodläsare 2015e r3 intermitent sa den.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]