NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@stingrey, Läste igenom tråden nu och kan tipsa dig att kolla med dessa verkstäder i Karlstad för bättre pris. :-)
Gulagaraget samt Cityverkstaden, dom har jag hört gott rykte om och dom ligger väldigt bra till prismässigt :-)
Den här tråden tycker jag visar tydligt att om man inte kan nåt vidare om bilar och inte kan meka själv så ska man inte köpa en 13 år gammal bil med 20000 mil på mätaren, som dessutom är trasig och obesiktigad. Dessutom inte en diesel när man bara kör 200 mil på ett halvt år. Jag förstår att det skapar en massa stress och att tankarna snurrar kring fel saker i livet. :-(
frippe64 skrev: mån 16 dec 2019, 19:37 Den här tråden tycker jag visar tydligt att om man inte kan nåt vidare om bilar och inte kan meka själv så ska man inte köpa en 13 år gammal bil med 20000 mil på mätaren, som dessutom är trasig och obesiktigad. Dessutom inte en diesel när man bara kör 200 mil på ett halvt år. Jag förstår att det skapar en massa stress och att tankarna snurrar kring fel saker i livet. :-(
Tror du ditt inlägg inspirerar trådstartaren till att lära sig lite basics om bilen ifråga, eller tvärtom?
DayDreamer skrev:@stingrey, Läste igenom tråden nu och kan tipsa dig att kolla med dessa verkstäder i Karlstad för bättre pris. :-)
Gulagaraget samt Cityverkstaden, dom har jag hört gott rykte om och dom ligger väldigt bra till prismässigt :-)
Skall kolla in dessa! Tusen tack! =)
frippe64 skrev:Den här tråden tycker jag visar tydligt att om man inte kan nåt vidare om bilar och inte kan meka själv så ska man inte köpa en 13 år gammal bil med 20000 mil på mätaren, som dessutom är trasig och obesiktigad. Dessutom inte en diesel när man bara kör 200 mil på ett halvt år. Jag förstår att det skapar en massa stress och att tankarna snurrar kring fel saker i livet. :-(
När vi köpte den så var vi i väldigt stort behov av en bil och det var mer av ett spontanköp också. Detta är våran första bil så visste inte om att dieselbilar var på något sett en "motorvägsbil".
Sen visste vi att det skulle förekomma lite problem med bilen pga ålder osv. Men hade aldrig trott att vi skulle få såhär mycket problem och utgifter på den.
Cotag skrev: tis 17 dec 2019, 11:58
frippe64 skrev: mån 16 dec 2019, 19:37 Den här tråden tycker jag visar tydligt att om man inte kan nåt vidare om bilar och inte kan meka själv så ska man inte köpa en 13 år gammal bil med 20000 mil på mätaren, som dessutom är trasig och obesiktigad. Dessutom inte en diesel när man bara kör 200 mil på ett halvt år. Jag förstår att det skapar en massa stress och att tankarna snurrar kring fel saker i livet. :-(
Tror du ditt inlägg inspirerar trådstartaren till att lära sig lite basics om bilen ifråga, eller tvärtom?
Mitt inlägg var inte ämnat att inspirera TS att lära sig mer om sin bil. Inlägget var min egen slutsats av de fakta som presenterats i tråden, en slutsats som överrenstämmer med min uppfattning om vad som gäller för bilköp om man inte själv vill/kan vara mekaniker och dessutom är i stort behov av bilen. Sen får TS själv bilda sig en uppfattning om bilen ska säljas eller behållas, vilket var ursprungsfrågan i tråden.
Amanite skrev:Hur har det gått med bilen?
Tjena vi skall lämna in bilen i veckan förhoppningsvis. Där additiv skall fyllas på och samt en service skall göras. Vi har beställt delarna och inväntar dom. Sen skulle dom ta en extra titt på bromsarna också. Men vi fick ett bra pris på en liten mindre verkstad i närheten!. 3643 kr för att fylla på additiv och göra service där vi köpt egen olja och filter för ca 800kr.
0 Kr för att ta bort "motorsystem service erfodras" var ju rätt trevligt då helmia ville ta 2000kr enbart för det där.
Hejsan igen nu har vi fått tillbaka bilen från verkstaden. Och dom fyllde på additiv och bytte filter/olja osv. Men dom konstatera att den inte hade slut på additiv och la därav bara på lite i bilen. Men dom sa att vi hade fått felkod p2002 vilken kan vara antingen problem med tryckgivaren eller att partikelfiltret är täppt/påväg att lägga av. Och dom tittade samt extra noga på bromsarna och kunde där också konstatera att våran handbroms hade fastnat igen. Och att bromsoken kärvar på båda bakaxlarna och behöver samt byta bromsbelägg. Men dom lyckades lossa på handbromsvajern och sa att vi inte bör använda den och att byta bromsok och belägg så snabbt som möjligt. Så som det ser ut så får vi köpa nya bromsok/bromsbelägg samt en ny tryckgivare. Men skall med min okunskap försöka se om jag finner något fel på slangarna som går till tryckgivaren osv. Då jag enbart utgår från google och detta forumet så har jag förstått att tryckgivaren skall sitta i motorrummet? (Nån får jättegärna skicka en video/bild på detta eller gärna förklara). Hur som helst så att köpa nya bromsbelägg/bromsok samt tryckgivare genom autodoc så kostar det ca 2000kr och sedan 2518kr för dom att sätta dit bromsarna. Så det tar emot lite nu när vi precis lagt ner ca 4500kr på att göra service och fylla på additiv. Frågade samt mekanikern om hans åsikt angående våra reparationer och samt bilens modell. Och han sa i princip att man skall i allra högsta grad avstå från v50. Då man fixar ett problem och 2 nya uppstår. Vilket stämmer rätt bra än så länge. Den är inte av samma kvalité som resterande Volvo modeller.

EDIT: Nu på kvällen så gick jag ner till bilen för att ta en titt i motorrummet och försöka se om jag kunde hitta tryckgivaren men så starta jag bilen och det ploppa upp nya meddelanden.

Anti-Sladd service erfodras
Styrservo service erfodras.

Så håller verkligen med mekanikerns åsikt om denna bil. fixa 1 problem och få 2 nya.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]