Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Freddy100
#1352665
Nya bilar packas ju rena i skyddande folie och behöver inte tvättas. Jag köpte nya Volvobilar 2 ggr och ÅF påstått bestämt att de ALGRIG tvättar i automat, enbart handtvätt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1352667
Seriöst, då vet de inet vad de pratar om, alla nya bilar rekondas tom innan leverans, vissa ÅF handtvättar, andra har maskintvätt, det varierar. Och nybilsrekondens skick varierar ochså stort, oftast är det bara slaffsjob, så man fåt ta tag i det själv om man vill ha showroom shine
av Lockis
#1352668
Att det tvättas/rekondas hos ÅF har vi väl konstaterat.
Att det görs olika är väl givet men en ÅF som kör igenom en tvätt automat hade jag nog hållt mig borta ifrån.
av Sudden78
#1352707
Lockis skrev: sön 08 dec 2019, 20:38
Sudden78 skrev:Btw så tvättar Volvo Cars bilarna i automattvättar ett par omgångar på fabriken innan de går ut till ÅF. Tror knappast de hade gjort det om det var ett problem...
En tvätt kör dem väl inte igenom men däremot så spolas den av ganska kraftigt i något som ska föreställa väldigt kraftig nederbörd? Det är ju dock inga borstar där utan enbart spolning.
Sen tvättas bilen hos ÅF och min ÅF kör handtvätt på alla bilar som ska levereras.
Jag kan dock ha fel angående tvätt i fabrik och blir gärna motbevisad, men jag har förstått det som att den inte tvättas i fabrik.
Jag har inte sett det själv, men jag har bra kontakt med en del som jobbar där, samt även han som levererat tvättarna till Volvo. De kör bilarna först i en borsttvätt och därefter i en ennan maskin som liknar en tvätt, men som gnuggar in vax istället. Därefter plastas bilarna in. Finns liksom inte på kartan att biltillverkare skall ha anställd personal som står och handtvättar/vaxar serietillverkade bilar i massproduktion när de går av bandet...möjligtvis kanske om du köper en Bugatti :-)

Hos ÅF är det säkert olika, vet att en del kör med handtvätt och en del med maskin.
av Freddy100
#1352790
Även om de tvättar NYA och NYPRODUCERADE bilar i fabriken innan frakt så det är inte relevant jämförelse där alla bilar har lite damm och kanske feta fläckar och tvättarna är säkert i bättre skick än offentliga biltvättar där man renar allt från cyklar till Land Rover 100% täckt med off-road lera.
ÅF kanske gör olika men oavsett vad de gör man får ju alltid önska. Jag sa till mina ÅF att jag ville hellre hämta smutsig bil och tvätta den själv men fått svar att de absolut aldrig tvättar i automat...Umeå och Lycksele i alla fall. ..
Användarvisningsbild
av Funk
#1352927
Jag har inte sett det själv, men jag har bra kontakt med en del som jobbar där, samt även han som levererat tvättarna till Volvo. De kör bilarna först i en borsttvätt och därefter i en ennan maskin som liknar en tvätt, men som gnuggar in vax istället. Därefter plastas bilarna in. Finns liksom inte på kartan att biltillverkare skall ha anställd personal som står och handtvättar/vaxar serietillverkade bilar i massproduktion när de går av bandet...möjligtvis kanske om du köper en Bugatti :-)
Det som beskrivs ovan är inte relevant för nya bilar. Men visst finns det maskintvättar på Volvo. Dom repar dock precis som alla andra maskintvättar, men ju renare bilar som tvättas och ju bättre tvätt desto mindre problem blir det..

Personligen är jag av åsikten att alla maskintvättar är sämre än handtvätt och håller mig därför ifrån dem till 99% . Jag ser också dagligen att mina krav på repfrihet är annorlunda än vanligt folk...det som dom ser som en ren snygg bil ser jag som ett katastrofområde. Jag kör leasingbilar, men lackskyddar och tar hand om dom, för att jag vill ha en snygg lättvättad bil. Bieffekten blir att när återlämnandet sker blir alla glada..

/Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1353663
Undrar om det blev någon tvätt för TS..? :-)
Användarvisningsbild
av Fisch
#1353685
Hur tvättar ni då ni kör för hand?

Fälgtvätt
Foam
Avspolning
Dörrgångar
Sköljning dörrgångar
Ev kallavfettning eller kompletterande alkalisk
Avspolning
Schamponering med två hinks metoden. Ett dopp per panel
Sköljning
Torkning med våffelduk och qd
Dammsugning mattor
Ev fönsterputs
Torka inredning med fuktig MF duk
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]