Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Odnamra
#1352624
Hej!
Jag har nyligen köpt en 245a -90 med b230f.
Men igår tändes lambdasondslampan men lyckades släcka den genom att koppla ur batteriet i 3 minuter. Men nu ikväll tändes den igen, löste problemet på samma sätt, men den tändes precis igen. Så jag fick upp felkoden 1-1-3 så nu undrar jag vad det betyder, då det står så många olika svar på google. Som jag förstår det har det något med fet/mager blandning att göra? Är det något man fixar genom att byta ut lambdasonden?
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1352629
Troligtvis inte sonden det är fel på..
Brukar vara att det drar tjuvluft eller läckage på avgasröret före katten.

Motorn mäter luftmängd med lmm
Pytsar in lagom soppa till den mängden
Sen ska lambdasonden kolla så de blev rätt.

Och är det då inne inom marginalen så tänds lambdalampan.

av hejpådig7777Volvo
#1353627
Jag har felkoderna som står i gör-det-själv boken. Koden visar "fel i bränsleinsprutare". Dessa felkoder kan vara svårtolkade och stämmer inte alltid med verkligheten. Jag kan garantera att det inte är fel på insprutarna, utan felet ligger troligtvis i lambdasonern (syresensorn) som sitter i katalysatorn. Det finns ett sätt att kolla om syresensorn är trasig med multimeter om du har en sådan. Kör motorn varm till arbetstemperatur. Låt stå på tomgång. Koppla loss den vita kabeln från katalysatorn. Ställ in multimetern på 0-2v. Mät genom att jorda mot topplocket samt den vita kabeln som kommer ifrån katalysatorn. Den ska då pendla mellan 0,1-0,9 volt om syresensorn (lambdasondern) är i bra skick. Om den är dålig, vilket är stor risk, så köp en ny. Köp Bosch orginal. Biltemas har jag provat. Den höll bara 3000mil. Bosch höll cirka 22000mil. Jag har haft min 245:a GLT-från 1990 sedan 1998, så jag kan bilen ganska bra. Det kan också vara så att du behöver göra rent insprutarna med den svarta flaskan "injectorcleaner" och hälla i tanken. Den finns att köpa på mackarna eller Mekonomen. Dra bort ettiketten på baksidan av flaskan och läs instruktionerna.

Lycka till! Tobias
av Amarace
#1353710
hejpådig7777Volvo skrev: fre 13 dec 2019, 22:23 Jag har felkoderna som står i gör-det-själv boken. Koden visar "fel i bränsleinsprutare". Dessa felkoder kan vara svårtolkade och stämmer inte alltid med verkligheten. Jag kan garantera att det inte är fel på insprutarna, utan felet ligger troligtvis i lambdasonern (syresensorn) som sitter i katalysatorn.
Vad är det för gör det själv bok?
I koderna jag har kopierat från Volvo så står 1 1 3 för fel i Lambdasonden, inte insprutare. Felkoderna är ju till för att förenkla felsökning, och stämmer oftast när dom är mer specifik.
av hejpådig7777Volvo
#1353777
I Haynes gör-det-själv bok för Volvo 240. Täcker alla modeller från 1975-1993. Förklaringen på felkoderna som du har fått stämmer säkert bättre, men lambdasondern är den givare som påverkar bränsleinsprutningen mest. Mvh Tobias
av Amarace
#1353809
Ja är det Haynes så förstår jag, brukar vara mycket som inte stämmer i dom. Volvos egna litteratur är enda jag litar på, vilket visar sig vara bra i detta fall t.ex ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1353829
Haynes rep.handböcker är engelska på originalspråket och skrivs av "folk" som "plockar isär" en en engelsksåld bil av nämda modell. Då får man tänka på att dom sedan är översatta till svenska av "folk" som kanske inte är "motorfolk" så det kan bli lite fel ibland. Jag har en engelsk upplaga till frugans Passat 1,8 T -04 som jag köpte något år efter vi köpte bilen (sep. 05). Jag upplever den soM mer "teknisk" skriven än den svenska boken om Volvo 700 som jag fick med min 745-a. Den är tryck -89 och har med -88 och frammåt som ett "supplement" i sammanfattning längst bak. "Min" 745-a (16V motorn) är överhuvud taget inte med. Köpte Auto-Info om 740, där är mer information (bl..a om felkoderna) och mer info om LH och EZ som sitter på "våra" bilar (-88 - 92). Den finns till 200 också. Dock tycker jag att Haynes verkar lättare för "folk" som inte mekat mycket innan

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]