Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusGBG
#1353623
1,5 vecka med min nya T6 TE, supernöjd. Men som ”resande” säljare undrar jag var det är bra att ladda?
Mcdonalds går ju fetbort, deras laddstationer kostar 90 spänn per timma, lönar sig verkligen inte att ladda en 3,2kw bil där. Helt feltänkt tycker jag att de har en lösning som funkar för det ökande antalet laddhybrider.

Ett positivt ex var Citygross Kristianstad där man kunde ladda gratis när man handlar (typ-2, fast kabel). ICA maxi kristianstad gick och ladda med schuko gratis.
Har ni bra tips var man kan ladda när man reser runt i landet? Helst gratis :-)
av MagnusGBG
#1353625
uppladdning.nu är förresten riktigt dålig för att söka laddställen. Framgår inte heller vilka som är gratis eller vilka abonnemang/konton som krävs.
av Neno
#1353646
Såg att McDonalds har även en liten slags stolpe, kostar den också eller är det bara deras stora snabbladdare som kostar?

Tänkte också ha incharge snart. Ser att en kw kostar 3kr på de flesta ställena runt omkring. Verkar vara mer värt än att köra på bensin.
I bästa fall åker du till samma ställen i ditt jobb och har lärt dig efter ett tag vilka som är gratis, finns inget bra sätt att veta de nu vad jag vet.
av stevvee
#1353647
Kolla om du har bee laddare där du åker. Isåfall har dom abonnemang för 3** kr i månaden fast pris
Användarvisningsbild
av leiwi
#1353726
Är helt övertygad om att "gratis laddning" kommer att försvinna , dom ställena kommer säkerligen "övertas " av typ parkeringsbolag som car park mfl som ser en möjlighet till ytterligare inkomster , och kan Mc Donalds ta 90kr timman så kan dom nog med .Dom brukar ju inte skämmas över avgifterna :mad:
av stevvee
#1353739
leiwi skrev:Är helt övertygad om att "gratis laddning" kommer att försvinna , dom ställena kommer säkerligen "övertas " av typ parkeringsbolag som car park mfl som ser en möjlighet till ytterligare inkomster , och kan Mc Donalds ta 90kr timman så kan dom nog med .Dom brukar ju inte skämmas över avgifterna :mad:
Skillnad på kunder, McDonalds tjänar inget på parkeringen precis som en mack inte heller tjänar något när folk laddar. Men parkeringsbolaget får ju även inkomst på parkeringen som är betydligt mer än laddkostnaden. Erbjuder man gratis laddning så får man garanterat fler som väljer just den parkeringen trots ett dyrare parkeringspris.

Tar man även med i beräkningen att en som laddar står längre och då ex är i en galleria under längre stund så tjänar både P-bolaget och verksamheter i närheten på det.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1353749
Så du menar att alla som parkerar skall betala högre p avgifter för att laddningen skall vara gratis? Det är nog lite naivt tror jag
av stevvee
#1353768
leiwi skrev:Så du menar att alla som parkerar skall betala högre p avgifter för att laddningen skall vara gratis? Det är nog lite naivt tror jag
Nej det menade jag inte men iofs höjer bolaget priserna med någon krona så spelar ju inte det direkt någon roll heller. Man måste parkera.

Men det jag menade att en hybrid/elbil troligtvis parkerar för en dyrare avgift bara för att få laddning än ex ställer sig på gatan för lägre kostnad eller letar längre bort efter P-plats.
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]