Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353444
Hej, håller på att byta till brytatlöst system på min 240 och ska nu ställa tändningen och kontrollera funktionen efter att allt är monterat.

Mitt problem är dock att jag inte hittar tändinställningsmärket på vevaxelns remhjul. Har kollat noggran på hela remhjulet. Det enda jag kan hitta är skåran som sitter på utgående vevaxel. Problemet är att det inte alls stämmer överens med gradskalan på kamremskåpan när man kollar med stroboskåp på hjulet vid omkr 900 rpm. Då står nämnda märke långt framför 0-märket, alltså som om motorn skulle tända 20 grader efter TDC, när den går fint. Men det kan väl inte stämma? Eller?

Är det alltså någon som har nån idé om vart tändinställningsmärket sitter på Volvo B23A-motorerna?
#1353447
Det är bara en liten skåra i den delen av remskivan som är närmast plastkåpan. Borsta rent med stålborste så ser du den. Sedan är remskivan delad i 2 delar men vulkat gummi mellan. Det händer att det släpper där om man gör fel när man lossar skruven i mitten, då kan märket komma på fel ställe. Det är så på B230 motorn och jag tror det är samma på B23 (länge sedan jag skruvade på en sådan)
#1353564
Just precis
Om du har en vaxkrita eller liknande och kan hålla den mot remskivan när motorn går på tomgång, så ser du ganska tydligt med stroboskop var strecket är sedan. På min 745-a skulle jag kolla hur tändläget var (har EZ116 tändsystem som inte går att ändra), då vandrade tändningsmärket sakta runt. Det tog ungefär 2 minuter för ett varv. Fick byta remskiva så kunde jag kolla det igen, och då stod det stilla :-D :-D
#1353587
Det låter nästan som du har ett remhjul till en marinmotor! AQ 125 eller AQ 145. Där är märkningarna förskjutna 20 - 30° moturs. Det beror på att där bilmotorns gradmarkering finns, sitter sjövattenpumpen på marinmotorn. Se bild:

[img][/
remhjul.jpg
Add description
remhjul.jpg (111.79 KiB) Visad 2666 gånger
img]

Men du saknar ändå märkning på hjulet. Kan det vara någon piratdel?
Sjövattenpumpen sitter rakt under stroboskoplampan på bilden.
#1353721
gör så här då, ta ur 1:ans stift, dra motorn så du har kolven i topp. då ska markeringen vara på 0:an, iaf nära eftersom du kanske inte riktigt hittar rätt på mm. då kan du gå lös på remskivan ordentligt och rengöra det du ser på ovansidan. då borde du hitta åt den, om jag inte kommer ihåg fel så går markeringen över toppen över hela skivan, alltså från innersta remmen till yttersta
#1353938
Tänk på att ettan och fyrans kolvar rör sig samma så tändningsmärket kan vara 180° fel om de är fyrans kolv som är i tändläge. Lyft av fördelarlocket och kolla på rotorn, den ska peka frammåt om ettan är i töndläge (märket omkring nollan) och bakåt om det är fyran och märket 180° åt andra hållet
#1353941
lennarte skrev:Tänk på att ettan och fyrans kolvar rör sig samma så tändningsmärket kan vara 180° fel om de är fyrans kolv som är i tändläge. Lyft av fördelarlocket och kolla på rotorn, den ska peka frammåt om ettan är i töndläge (märket omkring nollan) och bakåt om det är fyran och märket 180° åt andra hållet
så länge man bara vill hitta märket spelar det ju ingen roll, det är ju ändå på samma ställe. men sen då man ka ställa tändningen måste det ju vara med 1:an i tändläge

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]