Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1353676
Fundering, vissa bilar har aktiv ljuddämpning genom att bilens mikrofoner och ljudsystem används.
Finns notering om att övertäckning av dem kan ge dånande ljud, eller kanske resonansljud.
Mickarna är de uppe i taket och buggar/fel på något här kan då skapa extra ljud i bilen. Eller om man stoppar något bakom solskydd som sticker ut. Så det kan finnas många orsaker till olika ljud.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1353682
Hade en v90 hyrbil med falken dubbade vinterdäck och det var ingen bra kombination.

Nuvarande v90cc, förvisso med akustik rutor, och Nokian hakka 9 suv låter betydligt mindre.
av Sudden78
#1353792
onlyrally skrev:Har man tagit fram däck med VOL märkning, lär man haft problem med rätt många bilar :-) sånt gör man inte för skojs skull. Sluta vara så galet skyddande av Volvo!
SPA-plattformen är inte det bästa Volvo gjort genom tiderna, det är bara att konstatera.
VOL märkning är inget Volvounikt....flera andra bilmärken kör med detta sedan många år tillbaka. Volvo är ganska sent ute faktiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lockis
#1353793
Sudden78 skrev:
onlyrally skrev:Har man tagit fram däck med VOL märkning, lär man haft problem med rätt många bilar :-) sånt gör man inte för skojs skull. Sluta vara så galet skyddande av Volvo!
SPA-plattformen är inte det bästa Volvo gjort genom tiderna, det är bara att konstatera.
VOL märkning är inget Volvounikt....flera andra bilmärken kör med detta sedan många år tillbaka. Volvo är ganska sent ute faktiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
precis... https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/ ... -mean.html
av Mita
#1353861
V90 cc d4 awd-19, för halv miljon låter helt ärligt som en gammal Lada med vinterdäcken. Blev rådd av en vän med lika bil att inte köpa pirelli dubb för han blev tvungen att byta dom, han köpte Conti dubb och blev hyfsat nöjd. Jag köpte Hakka 9:or SUV. Bilfn låter som ett ånglok, nej jag har inte akustikrutor men jag har en bil som kostar över en halv miljon. Nu har jag kört ca 1000 mil med däcken och det blir inte bättre. Och egentligen är det ju inte däckens fel utan konstruktionen på V90, hade en xc60 -17 innan och den var en dröm jämförelsevis. Jag kan inte prata i telefon då jag kör, folk hör mig inte... att prata akustikrutor, fel däck, lufttryck mm är bara kasst i sammanhanget. Bilen är helt enkelt felkonstruerad och Volvo borde omgående ta sitt ansvar och åtgärda felen innan dom tappar all trovärdighet. Frun har en vw golfcombi från -14 med hakka dubb, vi tar helst den numera... det säger en hel del.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353864
Jag har haft volvo v40 cc 2ggr nu som hyrbil, när min v90 varit på verkstad. V40:n har varit som en avkoppling jämfört med min v90 cc.

Alla ni som frågar om akustikrutor mm, ni förstår nog inte vilket ljud vi pratar om. Det är inte vägljud eller vindbrus, det är ett ulande/malande resonansljud, som inte påverkas av väglaget, det är bara konstant. När man kör snabbare än 125km/h blir det tyst, då är bilen som en ”dröm”. Mellan 80km/h och 110km/h är det däremot helt fruktansvärt.

Min bil ska in på felsöknig nästa vecka. Tydligen en ganska omfattande felsökning med många olika steg som ska göras i dessa fall. Hoppas på att det blir löst.
av Freddy100
#1353872
Mita skrev: sön 15 dec 2019, 11:43 V90 cc d4 awd-19, för halv miljon låter helt ärligt som en gammal Lada med vinterdäcken. Blev rådd av en vän med lika bil att inte köpa pirelli dubb för han blev tvungen att byta dom, han köpte Conti dubb och blev hyfsat nöjd. Jag köpte Hakka 9:or SUV. Bilfn låter som ett ånglok, nej jag har inte akustikrutor men jag har en bil som kostar över en halv miljon. Nu har jag kört ca 1000 mil med däcken och det blir inte bättre. Och egentligen är det ju inte däckens fel utan konstruktionen på V90, hade en xc60 -17 innan och den var en dröm jämförelsevis. Jag kan inte prata i telefon då jag kör, folk hör mig inte... att prata akustikrutor, fel däck, lufttryck mm är bara kasst i sammanhanget. Bilen är helt enkelt felkonstruerad och Volvo borde omgående ta sitt ansvar och åtgärda felen innan dom tappar all trovärdighet. Frun har en vw golfcombi från -14 med hakka dubb, vi tar helst den numera... det säger en hel del.
De tydligen bygger V90CC på flera olika platformer då min V90CC är så tyst att jag knappt hör ngt i bilen oavsett om jag kör i vinter, sommar och oberoende av hastighet. Ren avkoppling i bilen...
Användarvisningsbild
av Derank
#1354063
Självklart finns det inte olika plattformar men i har alla olika uppfattning om ljud.

De finns de som tycker att deras gamla 340 är tyst.......

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Geoham
#1354064
Att inte kunna prata pga oljud i bilen är galet. Då är det något som stämmer. Jag kommer från en Passat 2018, inte världens tystaste bil men den anses vara skapligt tyst. Min v90 cc är mycket tystare än den.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 32
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]