NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353555
stingrey skrev:
Cotag skrev:Hej!
Eolysvätska påfyllning: 2900kr och eventuellt klydd med partikelfiltret har du redan fått svar på i din tidigare tråd. viewtopic.php?p=1345548#p1345548

Varför behövs det ny fälgar till vinterdäcken som, vad jag förstår av texten, nu redan är pålagda på gamla fälgarna?
5200 för 4 vinterdäck är väl antagligen premiumdäck för en V50, det väljer man ju själv vad man vill ha, lite sent att ändra nu.

Bromsoken är känsliga på dessa bilar. Sitter en hävarm som handbromswiren drar i som kärvar och ärgar fast. Ofta går det att "motionera" dessa armar med olja och en tång.
Nya/utbytes-ok frpn Autodoc.se kostar under 700 sek/st, tillkommer då klotsar och montering som vilken mindre bilverkstad som helst kan göra åt dig, om du inte känner för att pilla med det själv. https://www.autodoc.se/reservdelar/brom ... B100%5D=HR
16 000 för byte av 2 ok låter i mina öron okristligt dyrt, antar att nya skivor och belägg var med i priset iallafall?

Att gå till en auktoriserad volvoverkstad med avgas och bromsproblem kan, som du märkt, bli ganska dyrt.
Ett tips kan väl vara att kör runt på ett par mindre verkstäder och få offerter. Du vet ju ganska precis vad som ska göras.
Är kommer offerten som jag troligen läst av fel?.
2000kr för bara oket är DYRT. Beroende på hur skivor och klossar ser ut så är det smart att byta dem samtidigt eftersom själva arbetet redan görs ändå. Men skaffa offerter från flera verkstäder, det kommer inte gå att underhålla bilen på Volvo.
#1353588
@Cotag,
Blev lite fel räkning där. Ja det lutar mot att köpa egna bromok,klossar samt skivor eventuellt. Men är lite nyfiken på att också smörja bromok själv. Så återstår lite funderingar. Angående eolysvätskan tror jag att vi låter verkstaden sköta men sedan kanske försöka undangå service kostnaden för att starta om "sensorn" Genom att eventuellt köpa en egen "vida". Och fälgarna sa däcksäljaren att 2 av dom var snea.
#1353607
stingrey skrev: fre 13 dec 2019, 19:05 @Cotag,
Blev lite fel räkning där. Ja det lutar mot att köpa egna bromok,klossar samt skivor eventuellt. Men är lite nyfiken på att också smörja bromok själv. Så återstår lite funderingar. Angående eolysvätskan tror jag att vi låter verkstaden sköta men sedan kanske försöka undangå service kostnaden för att starta om "sensorn" Genom att eventuellt köpa en egen "vida". Och fälgarna sa däcksäljaren att 2 av dom var snea.
Har aldrig haft någon bil med additiv själv så vet inte hur svårt det är att komma åt att fylla på, enligt denna tråden ska det vara någorlunda enkelt iallafall: viewtopic.php?f=31&t=80715&start=10
I det inlägget så har TS också den ena av felkoderna du har (2585). p2584 antar jag att du sökt på själv och läst fler trådar.
Oavsett om ni gör det delvis själv eller lämnar bort så är det nog ett bra förslag att börja med detta problem och hoppas att det bara är en additivfyllning/nollning som ska till.
#1353633
Cotag skrev:
stingrey skrev: fre 13 dec 2019, 19:05 @Cotag,
Blev lite fel räkning där. Ja det lutar mot att köpa egna bromok,klossar samt skivor eventuellt. Men är lite nyfiken på att också smörja bromok själv. Så återstår lite funderingar. Angående eolysvätskan tror jag att vi låter verkstaden sköta men sedan kanske försöka undangå service kostnaden för att starta om "sensorn" Genom att eventuellt köpa en egen "vida". Och fälgarna sa däcksäljaren att 2 av dom var snea.
Har aldrig haft någon bil med additiv själv så vet inte hur svårt det är att komma åt att fylla på, enligt denna tråden ska det vara någorlunda enkelt iallafall: viewtopic.php?f=31&t=80715&start=10
I det inlägget så har TS också den ena av felkoderna du har (2585). p2584 antar jag att du sökt på själv och läst fler trådar.
Oavsett om ni gör det delvis själv eller lämnar bort så är det nog ett bra förslag att börja med detta problem och hoppas att det bara är en additivfyllning/nollning som ska till.
Ja det har varit lite svårt att hitta information om hur man fyller på och vilken produkt man skall använda sig utav också.
Angående felkoderna så verkar dom vara likadana. Iallafall av det jag lyckats googla fram. Båda tyder på dpf additiv.
Ja det låter rimligt skulle partikelfiltret gå i sönder så är det en jäkla stor utgift. Vad jag förstått det som så behöver jag programmet volvo dice programmet. Och en volvo vida eller någon china bluff för att ställa om efter påfyllning?. Om du/ni har någon rekommendation på en obd som funkar med volvo vida programmet och inte är allt för dyr hojta jättegärna till.
#1353784
Vill tillägga att vi var ute och körde med bilen idag. Och höger bakdäck där bromsok är dåligt luktade väldigt mycket bränt gummi efter att man kört en stund. Samt att handbromsen typ ignorerade det första "klicket" när man drog åt. Detta är samma sida som vi precis bytt handbromsvajer på. Kan det vara så att handbromsvajern har fastnat?. För märkte nämligen små repor som gick i typ sick sack på bromsskivan.
#1353796
@Cotag,

Skulle iväg och köpa en domkraft och hjulmutternyckel samt smörjningsmedel. Så när vi var inne på jula och jag står och håller domkraften så stängde dom affären och samt kortterminalen så stod där och såg dum ut och fick gå ut tomhänt då ingen går runt med kontanter för en domkraft. Så tyvärr har inte haft möjligheten att smörja ännu :(.

Vi har kommit fram till att denna bilen bringar VÄLDIGT mycket otur för oss och framförallt mycket stress🙃

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]