Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sudden78
#1353330
onlyrally skrev:
Sudden78 skrev: tor 12 dec 2019, 07:04
onlyrally skrev: ons 11 dec 2019, 21:50 Dock så verkar det som att det är någon typ av konstruktionsfel, då vissa bilar får detta fel med resonansljud och dessa bilar går inte att fixa. Folk har ju fått sina bilar lösta av Volvo för att det inte gick att hitta en lösning. Det handlar alltså inte om högt vägljud, tycker snarare att bilen är ganska tyst och då är det ännu mer irriterande att höra ett högt resonansljud som kommer från karossen, helt oberoende av väglag mm.
Bara oseriöst av handlarna som försöker få det till att det är fel på däcken, många har bytt däckmärke/modell flera gånger utan några större skillnader. Bara att anmäla ett garantiärende gällande resonansljud som försvinner när man lutar sig fram över ratten, då vet Volvo exakt vad det handlar om. Låt inte eran handlare lura i er att det är däcken. Helt uppenbart att det är fel på vissa bilar, då de flesta bilarna inte har dessa problem oavsett däck. Stå på er!
Finns faktiskt en hel del fall där däcken varit boven i dramat också....
Det köper jag inte för fem öre. Skulle dessa däck skapa resonansljud på andra bilar i samma prisklass också? - knappast!!! Att det blir mindre ljud med vissa däck betyder inte att det är fel på däcken. Att det tagits fram däck märkta med "vol" visar ju bara att man konstruerat bilen fel, man ska inte behöva köpa specialdäck till en bil i den prisklassen!!! Så enkelt är det. Det är bara att prova däcken som skapar resonansljud på en v90 på en E-klass Merca istället, är det inget resonansljud är det inget fel på däcken.
Vad du köper eller inte spelar ingen roll...Det finns fall med Pirellidäck, som gett ett otroligt högt ljud i bilen. Pirelli tog själva på sig ansvaret och löste detta. Ljudet hördes bara i vissa bilmodeller dessutom och var mest märkbart på SPA-bilarna.

Håller för övrigt med dig om att man inte skall behöva ha specialdäck och att premiumbilar skall vara tysta oavsett, absolut. Men, det finns som sagt däck som ibland varit ett rent misslyckande från tillverkaren och det lär säkert hända fler gånger också.
av Freddy100
#1353331
Jag kör V90 CC, MY20, på Continental 18 och Nokian 19, däck utan VOL...Tyst som en dröm. Kan inte vara allmänt konstruktionfel. De säljer ju tusentals bilar och bara få klagar...och de syns och hörs naturligtvist. Alla nöjda skriver ingenting.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353356
Har man tagit fram däck med VOL märkning, lär man haft problem med rätt många bilar :-) sånt gör man inte för skojs skull. Sluta vara så galet skyddande av Volvo!
SPA-plattformen är inte det bästa Volvo gjort genom tiderna, det är bara att konstatera.
av Lockis
#1353359
Haha, det är ju inte Volvo unikt med samarbete med däck tillverkare för "special" däck. Även bmw och merca har detsamma. https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/ ... -mean.html

Så det är väl snarare ett tydligt bevis på att man anser sig ha en premium bil? :-D
av Freddy100
#1353372
onlyrally skrev: tor 12 dec 2019, 15:28 Har man tagit fram däck med VOL märkning, lär man haft problem med rätt många bilar :-) sånt gör man inte för skojs skull. Sluta vara så galet skyddande av Volvo!
SPA-plattformen är inte det bästa Volvo gjort genom tiderna, det är bara att konstatera.
Men vi med V60, V90 Xc60 och XC90 alla kör bilar på SPA och bara få klagar över vibrationer eller oljud. Påstår du att hela platformen är dålig för att du har problem med din bil utan ens att fått fullständig diagnostik på din bil....?
Du påstår dessutom att Volvo „erkänner” felaktig platform genom montering av VOL däck för att maskera problem, Långsökt. Jag har inte fått VOL däck på min bil ....
„Gallet skyddande av Volvo...”? Varför ska vi klaga om vi är så nöjda med våra bilar???
av Ikke
#1353390
Har Inga vibrationer alls i min xc60 2019 går hur fint som helst kör med 20 på sommaren 19 på vinterdäck är helnöjd
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353515
Freddy100 skrev: tor 12 dec 2019, 17:02
onlyrally skrev: tor 12 dec 2019, 15:28 Har man tagit fram däck med VOL märkning, lär man haft problem med rätt många bilar :-) sånt gör man inte för skojs skull. Sluta vara så galet skyddande av Volvo!
SPA-plattformen är inte det bästa Volvo gjort genom tiderna, det är bara att konstatera.
Men vi med V60, V90 Xc60 och XC90 alla kör bilar på SPA och bara få klagar över vibrationer eller oljud. Påstår du att hela platformen är dålig för att du har problem med din bil utan ens att fått fullständig diagnostik på din bil....?
Du påstår dessutom att Volvo „erkänner” felaktig platform genom montering av VOL däck för att maskera problem, Långsökt. Jag har inte fått VOL däck på min bil ....
„Gallet skyddande av Volvo...”? Varför ska vi klaga om vi är så nöjda med våra bilar???
Finns även trådar om dessa modeller som du nämner, sök på forumet.
Det är ändå fler än en som har samma problem, alltså öronbedövande resonansljud. Vissa är inne på 3:e uppsättningen av olika vinterdäck utan att det hjälper.
Alla kom kört Volvo innan SPA-plattformen säger att modellerna innan var tystare, det visar även biltester. Att göra bilarna bullrigare känns som helt fel riktning.
Det jag menade med skyddande, är att alla nästan vill få det till att det inte är något fel på min bil, bara däcktillverkarna som ställt till det :-D och att det inte är ett konstruktionsfel. Konstruktionsfel i min värld är, att man konstruerat bilen på ett sätt som gör att detta fel förekommer på ett visst antal bilar.

Mer om ljudet: Ljudet kommer så fort man kör iväg, men blir extra starkt mellan 80-100km/h. Försvinner helt när man stannar, kör snabbare än 125km/h och när man lutar sig fram över ratten. Försöker alltid köra snabbare än 125, så slipper man ljudet. Blir lite jobbigt på 70 sträckor, men det går :-D
Låter extra mycket på morgnarna, troligtvis då däcken är varma, det är 22 grader varmt i p-huset.

Enklaste vore väl om Volvo gjorde ett återköp på alla dessa resonanslådor och skickade dessa till Spanien eller något annat varmt land, då felet bara visar sig med vinterdäck.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353517
AndS skrev: tor 12 dec 2019, 16:53 Går inte att jämföra mellan olika bilmärken.
Jag tycker att man kan.
Om det finns bilmodeller som inte låter oavsett vilka premiumdäck man använder och sedan finns det bilmodeller som låter med vissa premiumdäck, då har biltillverkaren av de sistnämnda bilmodellerna inte gjort sitt jobb ordentligt. Det har sparats in och tagits genvägar, så enkelt är det. (detta gäller alltså bilmodeller i samma prisklass)
av AndS
#1353521
Alla bilmärken och modeller har olika ljudkaraktär beroende av vilka däck som sitter på och vi som kör bilarna uppfattar det olika beroende av hur vi uppfattar ljud.
Har i ett projekt mätt upp ljud tillsammans med subjektiva omdömen från användare där vi kunde påvisa att människan kunde inte uppfatta högsta ljudnivå och hade olika åsikter om vad som uppfattades som störande, fakta baserat. Var ett projekt gällande farlig respektive störande ljud i arbetsmiljö.
Sedan får alla tycka vad man vill, men det är en annan fråga. ;-)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 32
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]