Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pop
#1353433
Hej.

Jag har startat en annan tråd angående dålig tomgång.

Så nu har jag en annan fråga om min motor :-)

Jag har hört ett antal personer som kan Volvo och dom säger att just denna motor inte är så mycket att satsa på. :-(

Mycket problem med insprutningen att den kan gå dåligt just som min bil gör :x

Vad är sant vet inte jag,Men vad säger ni experter här om min motor?

Jag har en Volvo 744-gle 86
Användarvisningsbild
av lennarte
#1353456
Mycket av det "snacket" beror på att "dom" inte vet hur det fungerar. Denna mekanisk insprutning kom redan i slutet på -30-talet på tyska militära flygmaskiner men blev "berömt" på -50-talet när Mercedes 6-cylindrig racer bilar körde ifrån allt motstånd. Fanns även i "vanliga" Mercedes (300 till 600 modellerna). Ända fram till mitten på -70-talet.
Skaffa dig en bok om systemet, finns på nätet och kanske även på bibliotek om du har tur. Läs och lär dig. Fördelen med detta system är att det är helt mekaniskt och det finns ingen elektronik, nackdelen är att det mekaniska slits och din bil har förmodligen rullat ett antal 10000 mil
Även franska Peugoet, BMW, Audi, Porsche, Saab och alla övriga sportbilar hade detta system på -70-talet och en bit in på -80-talet. Men alla bilmekar som jobbade med detta "på den tiden" har väl slutat p.g.a utslitna i rygg och knä (som jag är) och "dom nya" kan "bara" dom elektroniska systemen
Användarvisningsbild
av drlecter
#1353457
Instämmer med föregående. Helt mekaniskt insprut. Föräldrarna hade en 245a som gick närmare 50000 mil med detta insprut. Motorn renoverades vid 30 men insprutet var det mig veterligen aldrig problem med.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av pop
#1353472
lennarte skrev: tor 12 dec 2019, 22:58 Mycket av det "snacket" beror på att "dom" inte vet hur det fungerar. Denna mekanisk insprutning kom redan i slutet på -30-talet på tyska militära flygmaskiner men blev "berömt" på -50-talet när Mercedes 6-cylindrig racer bilar körde ifrån allt motstånd. Fanns även i "vanliga" Mercedes (300 till 600 modellerna). Ända fram till mitten på -70-talet.
Skaffa dig en bok om systemet, finns på nätet och kanske även på bibliotek om du har tur. Läs och lär dig. Fördelen med detta system är att det är helt mekaniskt och det finns ingen elektronik, nackdelen är att det mekaniska slits och din bil har förmodligen rullat ett antal 10000 mil
Även franska Peugoet, BMW, Audi, Porsche, Saab och alla övriga sportbilar hade detta system på -70-talet och en bit in på -80-talet. Men alla bilmekar som jobbade med detta "på den tiden" har väl slutat p.g.a utslitna i rygg och knä (som jag är) och "dom nya" kan "bara" dom elektroniska systemen
Ok.

Tackar för ett utförligt svar. :-D

Den har gått 37000 mil :-D

Det låter bra att det inte är så dålig motor trots allt. ;-)

Det stämmer säkert det med många nya mekaniker inte har jobbat så mycket med dessa gamla motorer. ;-)

Men dom är känsliga för tjuvluft har jag läst så få väl kolla mer noga efter detta skulle jag tro. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1353510
Även tillsatsluftsliden brukar tröga. Den ska vara öppen vid kall motor och stänga när motor blir varm (istället för choken), ser ut ungefär så här (nr 23 på bilden)
1346476-01.jpg
1346476-01.jpg (29.61 KiB) Visad 1268 gånger
Har även en bra bild på hur det ser ut, tyvärr är texten på italienska. Har inte hittat den med svensk/engelsk text
k-jetronic-esquema.jpg
k-jetronic-esquema.jpg (60.03 KiB) Visad 1265 gånger
Har även lite läsning om K-Jet. Kan inte lägga in den här men här är en länk till sthalmotor där den finns.
https://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/bransle.html
Det är en textrad markerad med blå färg
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Gelis
#1353519
Bosch k-jetronic är känslig på bränsletrycket och även som du skrev tjuvluft. Ett vanligt fel är styrtrycksventilen. Även mätskivan i luftmasssemätaren kan ge upphov till taskig gång.
Men ett första steg är att koppla in en bränsletryckmätare.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]