Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1352455
Ingen lösning på problemet, men inte alla fel sätter felkoder. Tag t.ex vevaxelgivaren. Antag att motorn gick när man stängde av den dagen innan. Men nästa dag när man skall starta så blir det "tvärnoll". Motorn går runt med startmotorns hjälp men inte ett knäpp med tändning eller bränsle. Detta kan bero på att vevaxelgivaren är trasig. Då kommer ingen signal till styrdatorn att motorn snurrar och vill ha igång bränslepumpen och tändgnista. Styrdatorn "vet inte" att motorn går runt. Det är bara startmotorn i detta fallet som "vet" att den jobbar, men det räcker ju inte.
Detta felet blir aldrig registrerat eller upptäckt. Datorn vet inte att du vill starta motorn.
Nu säger inte jag att du har just detta felet. Jag vill bara visa på ett exempel där fel kan finnas, men dom är inte kända av kontrollenheterna.
Jag vet inte, men skulle kunna tänka mig att om vevaxelgivaren gick sönder tvärt medan du körde, så skulle datorn möjligen kunna sätta en felkod. I det läget kanske flera andra givare sa till datorn att motorn snurrade men avbröts helt plötsligt medan andra givare lämnade signal. Jag kan tänka mig att det fungerar så. Men det finns andra här på forumet som vet mer om detta.
#1353406
OlofWesterlund skrev:Har stött på det möjliga problemet, bränsle pumpen hörs bara när jag släpper på starten. Hör inget när tändningen är på, vrider på startläge och släpper då kan jag höra att den går. Vad är felet till detta?
Det är inget fel. På vissa modeller går pumparna en kort stund vid tändning på, på vissa inte förrän motorn går runt. B.la min 745 GLT -88B.
#1353483
Hör inte att pumparna går på tändningen, dom går bara när man släpper nyckeln från startläget. Då hörs dom i 1 sekund. Men dom ska väl höras på tändningen?
Tog bort bränsle relät och kopplade en kabel mellan 30 och 86/2 då går pumparna utan att tändningen behöver vara på.
Har testat med 3 olika bränsle relän, kan det vara så att jag haft sån otur att alla varit trasiga?
Kan det vara så att jag har glappt tändningslås?
Sedan när pumparna är kopplade med kabeln så startar den ändå inte, varför? Är relät kopplat till något annat än pumparna?
#1353500
Kolla om det verkligen kommer bränsle eller inte när du kör på starten, även om du inte hör att pumparna går. Om dom går eller inte går vid tändning på är ovesäntligt, det blir tillräckligt med tryck oavsett. Det är "fullt tryck" innan motorn gått ett varv, om de funkar som det ska. Om det skulle vara fel på tändlåset borde de inte vara gnista heller, det är samma kabel från tändlåset som går via (inte genom) säkring 13 till tändboxen, tändspolen och bränsleboxen. Lambdasonden är på samma säkring som tankpumpen, huvudpumpen är på samma säkring som bränsleboxen. Det är flera plus till bränsleboxen, både batteri plus (30), tändnings plus (15) och från bränslerelät när motorn går runt m.m.
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?