Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1353418
Ett sätt att konstatera om det är kylvätsketempgivaren som "lurar" motorstyrningen är att handla en extra begagnad givare på skroten, koppla in den och låta den hänga fritt vid sidan om motorn.
Startar bilen sen normalt vid kallstart med motorvärmare så är problemet lokaliserat.
Antagligen billigare än ett verkstadsbesök tänker jag.
Eventuellt kan man även prova att koppla bort givaren och se vad som händer vid kallstart, vet inte om detta ger information om "varm" eller "kall" motor åt styrsystemet. Hursomhelst lär det väl sätta felkod vilket inte är önskvärt.
av Anette62
#1353421
Trodde det var bara EN. Risken är alltså att man måste byta alla 3 innan problemet är löst :-/
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353460
Anette62 skrev:Trodde det var bara EN. Risken är alltså att man måste byta alla 3 innan problemet är löst :-/
Ja, om man vill felsöka på det viset, eller vinner på Lotto varje vecka... Och det behöver inte vara något fel på dom alls, kan lika gärna vara fel på kablage som sensor, eller något helt annat.
Få heller lite hjälp från nån med VIDA/Dice, och kolla temperatursensorer vid kall och varm motor. (och eventuella felkoder)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1353463
jiha1968 skrev: fre 13 dec 2019, 00:31
Anette62 skrev:Trodde det var bara EN. Risken är alltså att man måste byta alla 3 innan problemet är löst :-/
Ja, om man vill felsöka på det viset, eller vinner på Lotto varje vecka... Och det behöver inte vara något fel på dom alls, kan lika gärna vara fel på kablage som sensor, eller något helt annat.
Få heller lite hjälp från nån med VIDA/Dice, och kolla temperatursensorer vid kall och varm motor. (och eventuella felkoder)
Om det är mitt förslag du menar så har det inte så mycket med Lotto att göra. :-D

En begagnad extra givare från skroten för några tior, på någon minut löst inkopplad utan montering på motorn , avslöjar om det är just en "halvvarm" tempgivare som ställer till bekymret som trådstarten beskriver. Det gör inte vida/dice.

Eftersom motorvärmaren har blivit monterad på volvoverkstad så gissar jag att även en felsökning av problemet skulle komma att göras där. Vad tror du att en sådan genomgång av givare kommer att kosta i jämförelse med mitt förslag?

Självklart är en genomgång av felkoder/givarvärden att föredra först om man har (nära)gratis tillgång på vida/dice. Det har också föreslagits tidigare i tråden.
av Anette62
#1353487
Monteringen gjordes av en privat verkstad som är specialist på Volvo. Jag har ganska många mil till närmsta skrot så det kostar en del att åka. Nu har jag fått tid på en verkstad, här där jag bor, nästa vecka så jag hoppas det kommer fram vad felet är då.
av MickeM
#1353535
Anette62 skrev: tor 12 dec 2019, 20:33 Trodde det var bara EN. Risken är alltså att man måste byta alla 3 innan problemet är löst :-/
Nej, nej.
Man kan via mer avancerad OBD utrustning se vad givarna visar för temperatur.
Ska det bli symptom så visar en felaktig givare helt galen temperatur.
Kanske +20 i -10. Eller än värre.
Enstaka grad hit och dit kvittar.

Det är alltså i så fall fel även vid kall/varmstart, men det är just halvvarm som är svårast och oftast visar av felsymptom.

Man byter inte alla tre på måfå.
Det blir dyrt det.
av Anette62
#1353577
Det jag menade var att man kanske byter en och felet kvarstår, man byter en till och ....
Då kan det ju sluta med att alla 3 blir bytta.
Men i min reparationshandbok finns bara presenterat hur man byter EN, den som sitter i termostathuset.
av MickeM
#1353741
Man ser ju med rätt utrustning vilken givare som ev avviker, och då byter man den. Inte bara chansbyta för då ska man ha stor tur...

Visar alla givare rimlig temp finns ingen anledning att byta någon. Då är felet något annat.

Om Haynes mot förmodan har med utetemperaturgivaren är det i så fall under elektronik, karosseri eller inredning.
Den för motorns styrdon sitter i vänster ytterbackspegel.
Troligt? Om någon givare så är denna sannolikaste.

Givaren i HÖGER ytterbackspegel ger info till det du ser på instrumentbrädan och även till Klimatanläggningen. Då skulle du se tokig utetemp, och klimaten kanske bete sig lite märkligt.
Men motorn skulle inte bry sig alls.

Givaren för insugstemperaturluften är jag rätt säker på att den är inbyggd i luftmängdmätaren på din bil. Man får då byta hela LMM. Troligt fel? Kanske....

Kylvätsketemperaturgivaren har du funnit i Haynes. Det är samma givare som ger info du ser på instrumentbrädan som till motorns styrdon.
Men även om den visar rimlig temp, så kan den avvika ganska rejält i lägre temperaturerna.
Troligt? Njaeee.

Men byt inget på måfå utan att ha kollat efter felkoder och/eller sett vad givarna ger för temperaturinfo.
Är det rimliga temperaturer från alla tre?
Nej. = Byt avvikande.
Ja. = Felet är något annat.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]