- tor 12 dec 2019, 20:28
#1353418
Ett sätt att konstatera om det är kylvätsketempgivaren som "lurar" motorstyrningen är att handla en extra begagnad givare på skroten, koppla in den och låta den hänga fritt vid sidan om motorn.
Startar bilen sen normalt vid kallstart med motorvärmare så är problemet lokaliserat.
Antagligen billigare än ett verkstadsbesök tänker jag.
Eventuellt kan man även prova att koppla bort givaren och se vad som händer vid kallstart, vet inte om detta ger information om "varm" eller "kall" motor åt styrsystemet. Hursomhelst lär det väl sätta felkod vilket inte är önskvärt.
Startar bilen sen normalt vid kallstart med motorvärmare så är problemet lokaliserat.
Antagligen billigare än ett verkstadsbesök tänker jag.
Eventuellt kan man även prova att koppla bort givaren och se vad som händer vid kallstart, vet inte om detta ger information om "varm" eller "kall" motor åt styrsystemet. Hursomhelst lär det väl sätta felkod vilket inte är önskvärt.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64