Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viggen60
#1353415
fdSAABägare skrev:Grattis

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Tack, dåligt väder idag så det vart inte många kilometer idag, men bilen är hemma i garaget nu. Det roliga börjar i morgon med att lära sig allt :-)
Leverans.jpg
Leverans.jpg (58.44 KiB) Visad 841 gånger
av viggen60
#1353419
volvoägarehemma:
Beställde 7/8
Bilen byggd 19/11
Reggad 25/11
Påväg 29/11
Levererad 12/12
Byggd i Gent
Hoppas någon kan ha glädje av detaljerad info, ser att några på forum fått en vecka tidigare leverans från byggdatum.
Från en glad volvoägare
Mvh
V60
Bilagor
Leverans hemma2.jpg
Leverans hemma2.jpg (51.82 KiB) Visad 833 gånger
Användarvisningsbild
av cgullin
#1353454
viggen60 skrev: tor 12 dec 2019, 20:30 volvoägarehemma:
Beställde 7/8
Bilen byggd 19/11
Reggad 25/11
Påväg 29/11
Levererad 12/12
Byggd i Gent
Hoppas någon kan ha glädje av detaljerad info, ser att några på forum fått en vecka tidigare leverans från byggdatum.
Från en glad volvoägare
Mvh
V60
Grattis! Riktigt snygg färg, ångrar lite att jag var feg och valde vit :P Skönt att bli av med väntetiden, jag har väntat en månad och förstår inte hur jag ska klara av 11 veckor till. Tack för datumen, då har man någon form av referens om tidsaspekten :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1353491
Grattis, en mkt trevlig drivlina! Skönt o få den reggad innan nyår... skatten är ju sur ändå.
av AlbertDD
#1353808
Äntligen har man hittat "hem" :)

Hej på er!
Jag fick min nya XC40 för en vecka sedan och det känns underbart :-) Jag har däremot några frågor som jag vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med.

När bilen är parkerad utomhus vill jag på distans med appen Volvo On Call värma upp bilen innan avfärd. Ska jag använda Parkeringsklimat eller Fjärstart i appen? När jag läser om dessa funktioner får jag känslan att båda har samma funktion (?) och blir förvirrade. Vilken funktion ska jag använda?

När jag kör ut från garaget kör jag upp för en uppförsbacke. När jag står stilla och trycker ner bromspedalen, för att porten ska öppna sig, och sedan kör ut hör jag ett ljud när jag släpper bromsen. Detta påpekade min fru första dagen men jag förklarade att det beror på att bilen är ny och lbudetkommer förvinna om några dagar.. Men så har det inte blivit :sick: . Ska det verkligen låta så? Vad tror ni att det kan bero på? (Kanske en fråga till verkstaden?)

Tack på förhand

/Volvo ROCNS
av fdSAABägare
#1353817
Fjärrstyrt för klimat: då startar endast dieselvärmaren och den drar på batteriet, så jag brukar börja med dieselvärmaren och sedan starta fjärrstyrt efter ca: 10 min.
Då går motorn igång och ratt och sätesvärmare aktiveras.


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

av Lockis
#1353821
Alltid parkeringsklimat.
Fjärrstart är start av hela bilen och kostar onödigt mycket.
Sätet och ratt blir varmt nog av enbart parkeringsklimat.

Ljudet du hör kan ju vara just bromsarna som släpper. Prova släpp parkeringsbromsen manuellt innan du kör vidare och se om ljudet försvinner.
av Flinta
#1353828
@AlbertDD

Hjälp vid start i backe

Backstarthjälpen, Hill Start Assist (HSA), förhindrar att bilen rullar bakåt vid start i uppförsbacke. Vid backning i uppförsbacke förhindrar den att bilen rullar framåt.

Funktionen innebär att pedaltrycket i bromssystemet finns kvar några sekunder under tiden foten flyttas från bromspedal till gaspedal.

Den tillfälliga bromseffekten släpper efter några sekunder eller när föraren påbörjar ivägkörning.

Backstarthjälpen är tillgänglig även om funktionen automatisk broms vid stillastående (Auto hold) är avstängd.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... rt-i-backe
av AlbertDD
#1354666
Tack för era kommentarer :-)
Ok, så det är Parkeringsklimat jag ska välja för att värma upp bilen. (Kan tillägga att jag har bensindriven XC40 och inte disel)
Om jag ska värma bilen innan avfärd, typ 5 min innan jag ska åka iväg, ska jag bara trycka på "Starta" utan att gå in och lägga till dagar/tider?

MVH
Albert
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 23
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]