Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353368
Hej! Jag har en Volvo 855-96 , 2.0 motor, Fenix styrsystem(4.3?) om jag har förstått det rätt.
Skulle behöva lite hjälp på hur jag ska fortsätta min felsökning.

Problembeskrivning:
Jag fick bilen i våras och den har gått superbra förutom att packboxen läcker lite olja så fyller på kontinuerligt då jag inte vill lägga ned för mycket pengar på bilen. Problem började nu till hösten och fortsatt in på vintern att den ofta startar fint på första försöket men efter ca 8-10min på tomgång på ca 1950 rpm så dör motorn och den går inte att starta. Startmotorn verkar snurrar på bra och har försökt nött på den med och utan gas i ca 3min utan resultat. Verkar ha surat ned sig ordentligt.. Försökt spruta in startgas rätt in i luftburken men hjälper inte heller att få igång den utan det 'smäller' lite. När den har fått stå i ca 2 dagar så hoppar den glatt igång igen på första försöket för att sen dö igen på låga varv. En dag körde jag direkt ut på motorvägen i 30min och då går den fint även efter de 8-10min och den startade glatt efter ett depåstopp, så problemet verkar uppstå när den är kall och det är fuktigt / kallt ute och vid låga varv.

Jag har bytt bränslepumpsrelät men utan effekt. Försökte läsa av felkoder med en OBD2 läsare men fick bara ut ABS & SRS? data. Efter det läste jag att den inte har äkta OBD2 så byggde en egen diod-felkodläsare som returnerar 1-1-1 på när den är kopplar på pin 3,5 & 16 på OBD2 pinnarna.

Efter googling har jag hittat att det verkar kunna bero på massor olika saker: Tändningskomponenter, Bränslekomponenter, Trasiga vakuumslangar, Reläer, Kamaxelgivare etc. Har läst om att koppla ur luftmassemätaren men tror inte jag har en sån utan en MAP sensor.. Hur skulle ni föreslå att jag kan felsöka vidare? Är det någon komponent som är mer trolig felkälla än någon annan vid dessa problem? Som sagt verkar den gå bra när den väl har kommit igång efter ca 30min vid högre varv..
#1353436
Vilken packbox läcker?.
Börja med standard prylarna fördelare rotor tändkablar stift.
Tändkablarna kan du tejpa från änden/ hylsan som trycks på stiften o en bit upp blir det bra bättre då är det kablarna som är dåliga. Testet brukar en kille vid namn Micke M här på forat rekomendera.
Lock o rotor är ju sällan bytt brukar ofta vara så men självklart kan det vara nåt annat av det du fått fram. Ditt styrsystem heter Fenix 5.2
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]