Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
#1353142
S60 -01.

Mitt lås på förardörren fryser fast vid minsta minusgrad och minsta lilla fukt. Vad jag kan notera är att luckan som trycks åt sidan när man för in nyckeln sitter någon cm in och verkar inte isolera ett dugg. Nyckeln känns ganska blöt när man tar ut den och det verkar aldrig dräneras ur. Låset fungerar alltid så fort man tinar upp det. Finns det något varaktigt att göra åt detta eller bör vatten gå att hålla borta från låset?

Problemet är egentligen inte så stort om man använder fjärrkontrollen. Saken är att larmet är ur funktion pga sirenen och jag vill inte laga det i nuläget. I vissa fall larmar jag för att dioden skall blinka vilket den gör som den skall. Man får ett felmeddelande när man startar upp med orange triangel. Normalt låser jag dock upp med fjärrkontrollen men låser med nyckeln ifall larmet skulle flippa ur och jag inte är i närheten. Jag vill inte låta programmera om systemet så att fjärren bara styr låset ifall jag vill laga larmet.
av MickeM
#1353152
Smörj låset väl med låsolja för ändamålet, och INTE spray som tinar eller annan smörjspray som dunstar. Typ wd40.

Fett är ju bra både för att smörja och hålla bort vatten, men betydligt mindre kul att ha nyckel insmetad med fett i fickan.

Felet på larmet är säkert sirenen. Backupbatteriet som läckt på kretskortet.
Vanligt fel som blir tids nog.

Tog själv nyligen bort backupbatteriet och rengjorde kretskortet noga. Då funkade det sen.
Fick "larm system erfodras" i färddatorn innan och falsklarm nöstan dagligen.
(Nu utan backupbatteri alltså)
Men har det frätt sönder kretskortet är det paj för gott. Mitt såg fräscht ut, men var fullt i "batterigoja".
av Erik Å
#1353209
Dextre skrev: ons 11 dec 2019, 13:18 .. Nyckeln känns ganska blöt när man tar ut den och det verkar aldrig dräneras ur. ..
Det låter ju nästan som det "regnar in" på låscylindern, är gummilisten vid sidorutan okej ovanför låset? Och eventuella tätningslister vid handtaget..?
Du kan ju prova sätta en tejp över nyckethålet efter att du har låst upp och innan du åker bara för att kolla om det är den vägen vattnet kommer in
av Dextre
#1353366
Erik Å skrev:
Dextre skrev: ons 11 dec 2019, 13:18 .. Nyckeln känns ganska blöt när man tar ut den och det verkar aldrig dräneras ur. ..
Det låter ju nästan som det "regnar in" på låscylindern, är gummilisten vid sidorutan okej ovanför låset? Och eventuella tätningslister vid handtaget..?
Du kan ju prova sätta en tejp över nyckethålet efter att du har låst upp och innan du åker bara för att kolla om det är den vägen vattnet kommer in
Det här låter intressant. Jag tycker att listen vid fönstret verkar ok. För att se hur handtagets isolering och runtom ser ut måste man ta bort klädsel på dörrens insida antar jag? Eller hur kollar man övriga tätningar runt handtaget?
av MickeM
#1353374
Låset sitter längre ut än rutan. Jag tvivlar på regn/smältvatten.
Troligen har det kommit in under biltvätt.
Högtryck framförallt. Sedan kommer inte vattnet ut så lätt, eftersom det är så tätt.
En bra låsolja rör jag mest på.

Men visst, läcker det inte vatten ska det ändå åtgärdas.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]