Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353205
Geoham skrev: ons 11 dec 2019, 15:30 Nu är det här bara min åsikt och hur jag tänker. Men jag skulle aldrig kunna lägga 450k på en bil som gått 10.000mil. För mycket pengar på en bil som gått så mkt, enligt mig.
Allt hänger ju på bilens utsprungspris. En Koenigsegg för 5 miljoner som efter 10.000 mil kostar 450....? Tja, varför inte?
#1353249
Xanthopteryx skrev: ons 11 dec 2019, 17:52
Geoham skrev: ons 11 dec 2019, 15:30 Nu är det här bara min åsikt och hur jag tänker. Men jag skulle aldrig kunna lägga 450k på en bil som gått 10.000mil. För mycket pengar på en bil som gått så mkt, enligt mig.
Allt hänger ju på bilens utsprungspris. En Koenigsegg för 5 miljoner som efter 10.000 mil kostar 450....? Tja, varför inte?
Var finns denna Koenigsegg? Jag köper två!
#1353305
Xanthopteryx skrev: tor 12 dec 2019, 05:59 Du ser... Först skulle du aldrig lägga 450.000 på en bil som gått 10.000 mil men nu vill du ha två? =)
Det är alltså inte priset och milen i sig utan relationen till utgångspriset.
Trodde det var tydligt att vi i det här fallet pratade om en bil som hade gått 10.000mil och värderas runt 450k. Inte en 5mkr bil som för någon anledning säljs för 450k.

Skulle nog inte heller köpt 5mkr bilen kom jag precis på, hade ju varit "to good to be true" :)
#1353326
Det var ju det jag syftade på: Koenigseggen som värderas till 450 har ju också gått 10.000.
Så frågan är ju egentligen vad utgångspriset var på bilen, så man kan göra en avvägning huruvida värderingen är vettig.
En XC90 som värderas till 450, är två-tre år och gått 10 är ju för dyr om den modellen kostar 600 ny, men verkar ju vettigt pris om den modellen kostar 1.000 som ny.
Det är ju inte priset i sig som är vad som gör en bil 'dyr' eller inte utan relationen till vad nypriset är, utrustning med mera.
#1353338
Xanthopteryx skrev: tor 12 dec 2019, 11:20 Det var ju det jag syftade på: Koenigseggen som värderas till 450 har ju också gått 10.000.
Så frågan är ju egentligen vad utgångspriset var på bilen, så man kan göra en avvägning huruvida värderingen är vettig.
En XC90 som värderas till 450, är två-tre år och gått 10 är ju för dyr om den modellen kostar 600 ny, men verkar ju vettigt pris om den modellen kostar 1.000 som ny.
Det är ju inte priset i sig som är vad som gör en bil 'dyr' eller inte utan relationen till vad nypriset är, utrustning med mera.
Det jag menar är att jag personligen inte köper en bil för närmare halvmiljonen när den gått 10.000mil (räknar inte med kap). För den summan skulle jag vilja ha en ny eller så nära ny bil som möjligt, samt ett bekymmerfritt ägande de första åren (även om man kan ha otur med nya bilar också).

Kollar man på xc90n som gått mellan 9-11tusen mil i den prisklassen på blocket så är de flesta D5 inscription. Vad kan de ha kostat nya? Runt 750.000kr?
#1353413
Begagnat brukar ju vara mer prisvärt än nytt men man måste ju pejla av vad man tror bilen är värd om ytterligare 3 år och 10 000mil till också, dvs får man bara 200 000kr för den 6 år gamla 20 000 milaren har den tappat nära samma som för första ägaren men med högre risk iform av färre garantier och maskinskadeförsäkring.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]