Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1353285
Började min fråga under fel bilmodell :oops: Meddelande .: Dags för service! så den fortsätter bättre här.

Min fråga var .:
Följande meddelande "Dags för service" dök upp på info rutan förra dagen.
Vad innebär detta på en V70 2,5 4WD -04 / 05:a med nästan 22.000 mil?
Vilka oljor /filter mm. ska bytas?
Krävs speciella verktyg / instrument för att utföra denna service själv?
__________________________________________________________________


MickeM skrev: Motorolja och oljefilter är obligatoriskt vid service alltid. Absolut viktigast.
Spelar typ av olja samt kvalité någon roll? eller räcker "helsyntet"? (till denna ganska starka bil)
dvs. skall det vara 0w30 eller Ow40 eller 5w40 / longlife... eller måste även "godkännanden" kollas?
Känner serviceindikatorn av vilken kvalité på olja som används? dvs. Håller longlife fler mil? Hur många?
Räcker 5l med filter?
Vad är det för typ av oljeplugg? (insex / sexkant / tum / mm?)
Bör packningen för oljepluggen bytas vid varje oljebyte?
(eller brukar den normalt hålla tätt? - beror lite på vilken typ av packning som ska passa...)
Haft lite svårt att hitta en passande packning till pluggen - vilken typ och vilka mått...


MickeM skrev:För oljebyte krävs en speciell hylsa för filterkoppen. ...
Är det detta du menar (diam 86mm) Oljefilterverktyg? Fungerar inte en "vanlig" filter avdragare - typ gripklo eller kedja?


MickeM skrev:Ev mer, beror på hur den följt serviceschemat innan.
Är man osäker, byter man tändstift,luftfilter, och ev bränslefiltret också.
Spelar tändstift någon roll märke / modell?
Var sitter bränslefiltret? (framför höger bakhjul?/i tanken eller ...)


MickeM skrev:Kamremmen plus rullar är 18.000mil eller 10år.
OK! Borde inte vara dags ännu - förre ägaren ska bytt kamrem vid 17-18000mil (men till vilken modell?? Om det är en "plus-rem" - ingen aning...)
Men hur är det med de övriga remmarna? (kanske bara finns en multirem??)
Ska de få hålla till det händer något? (något som går att checka?)


MickeM skrev:Man kan släcka servicepåminnelsen själv medelst trippmätarknappen och tändningen
Lite olika mellan årgångarna. Jag vill minnas att det står i instruktionsboken.
Ska kolla! (men verkar inte alltför svårt...)


MickeM skrev:Växellådsoljebyte är bra, om det inte utförts innan. Både på manuell och automat.
Finns inte i serviceschemat idiotiskt nog.
Sökte lite på detta och normalt säger Volvo att den inte behöver bytas, men är bra om bilen har gått långt eller belastats hårt. (verkar behövas runt 2liter)
av MickeM
#1353378
Oljevalet hänger ihop med vad du tänkt för bytesintervall.
Ska du gå blont efter bilens påminnelse ska du ha ACEA A5B5. Viscositeten spelar mindre roll.

Ämnar du byta efter ca 1500mil och kör en hel del långkörning duger ACEA A3B4. Den är vanligast i viscositeten 5w40 vilket är helt ok.

Personligen har jag ACEA C3 med viscositeten 5w40 och kör 1500mil/oljebyte.

Det är 5.8 liter så 5 liter räcker inte.

Nej, du spräcker plastkoppen för oljefiltret med annat än rätt avdragare. Du länkar till rätt pryl.

Kopparbrickan för oljepluggen är väl bra att byta. Nödvändigt varje gång? Nej.

Bränslefiltret sitter strax framför höger bakhjul.
Snabbkoppling men lite spill kan det bli. Jäklas ibland. Filtret blir ganska snabbt rostigt, så ser det bra ut är det nog inte jättegammalt.

Mig veterligen finns ingen kamrem med lång eller kort intervall, utan bara en typ som passar.
Flera tillverkare men det är inte så viktigt. Spännaren skiljer mellan årsmodeller.

Du har bara EN multirem för generator, servopump och acpump.
Generatorns remskivan har ett frihjul som är bra att kolla om multiremmen ändå är av. Blir det stumt känner det på remmen i onödan och vibrerar och skallrar på tomgång.

Det är bara mjukvaruparametrar bakom serviceavkänningen. Ingen oljeanalys.
Tid, antal starter, drifttimmar osv.
Osäkert? Jajamen!
Longlifeservice är närapå som att beställa oilsludge på annat än tex taxi som aldrig gör en kallstart.

Tändstiften ska vara bilanpassade. Märket har ingen jättebetydelse, men faktum är att orginal inte är dyra.

Ja, Volvo anser att växellådan är "filled for life"
Men vad räknar dom för livstid? 20.000mil?
Växellådan blir mycket smidigare efteråt, och på automater är det ett måste för att fungera klanderfritt framöver.
Användarvisningsbild
av vetten
#1359345
När man byter olja i en automat så ska den sköljas med flera liter olja, det finns filmer på tuben om detta, såg en igår och det kan behövas att spola igenom fem sex gånger innan det blir rent.
Användarvisningsbild
av pojoel
#1359367
Volvos egen "bytesmanual" säger att en auto ska sköljas TVÅ ggr. Inte sju ggr som filmen visade, även om han hade köpt en tjugolitersdunk "sköljolja".
Användarvisningsbild
av vetten
#1359368
Där ser man tror nog att det blev renare med många sköljningar än bara två men det kanske räcker med två 😏
av Erik Å
#1359382
"Kopp" passande på oljefilterhöljet finns att köpa på Biltema för en billig peng. Glöm inte att köpa en adapter från 3/8" till 1/2". Packningsbricka (av aluminium) till oljepluggen kostar bara några kronor hos Volvo. Original oljefilter dryga hundralappen. Man kör lämpligen upp båda framhjulen på ca 5 cm tjocka träklossar för att komma åt plugg och filter lättare. En uppskuren plastdunk funkar fint att fånga upp oljan i.
Semisyntetoljor är jag personligen färdig med pga problem med avlagringar, kör BT helsyntet 5W40 sen många år tillbaka och är jättenöjd. 199kr för 4 liter.Håller utan problem 2 000 mil men jag är orolig över slamavlagringar så jag funderar på att börja byta oftare.. Testar för övrigt 0W40 longlife just nu.. 299 kr/4L
Jag är väl den enda som sköljer ur motorn med en halvliter lågprisolja för att få ur all lort efter att man tömt den. Saken är den att sista gångerna har jag faktiskt sköljt TVÅ gånger. Först med en halvliter som fick gå i spilloljan, sen satte jag tillbaka pluggen och hällde i en liter till. Den tömde jag i en annan dunk, tänkte att den borde vara såpass ren att jag kan använda den till rostskydd i stället för att kasta bort den.
I förrgår kollade jag dunken där sådan andra omgångens sköljolja stått i över ett år och på botten låg ett halvmillimetertjockt sedimentlager! UÄCK :-o
Ska man verkligen vara tvungen att skölja tre gånger för att få ur all lort ur motorn?? :-D OBS jag pratar motorolja, inte automatlåda..
Så jag börjar känna mig väldigt tveksam till "longlife"-olja och långa bytesintervaller (>2000), det verkar vara slam/sludge som i praktiken är begränsande faktorn till hur långt man kan åka!
av Albireo
#1359828
Erik Å skrev:"Kopp" passande på oljefilterhöljet finns att köpa på Biltema för en billig peng. Glöm inte att köpa en adapter från 3/8" till 1/2".
Bra förslag!
---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
Erik Å skrev:...Packningsbricka (av aluminium) till oljepluggen ...
Borde väl också finnas på t.ex. Biltema, bara man vet storleken - (vilket är det svåra, innan pluggen är lös... Just nu vet jag inte ens dimensionen på skruven)
---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
Erik Å skrev:...BT helsyntet 5W40 ...
Vad står BT för? (Är det möjligt ska man alltid köra på helsyntet.)
Själv har jag några "äldre" bilar som får delsyntet.
---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
Erik Å skrev:.. Jag är väl den enda som sköljer ur motorn med en halvliter lågprisolja för att få ur all lort ...
Kan vara så! (aldrig hört någon annan som försökt skölja motorn. ;-) )
  • Är det en diesel du refererar till?
  • Men hur sköljer du? (Startas motorn med bara 1/2liter olja? - känns inte alls bra... - skulle bara fylla filtret)
  • Rinner inte oljan, istort sett "rakt igenom" till tråget? (Kanaler mm. kommer aldrig att påverkas)
  • Har du varm olja?
  • Vad består "lorten" av? (Vad vill du bli av med?)
  • Det "slam/sludge" som beskrivs , behöver inte vara något allvarligt eller ens bry sig om.
En av anledningarna att byta olja är att additiverna i oljan tagit slut / nötts upp / försvunnit (vet inte vilket.)
Kvar blir "grunden" i oljan (som fortfarande smörjer, kyler och rengör motorn, men inte lika bra som tidigare)
Detta medför att oljan kommer med tiden att innehålla "partiklar" (mest sot/kol - tror jag) vilket medför att oljan blir mörkare och mörkare. (sker oftast snabbare i en dieselbil) Är partiklarna "större" kommer dessa att snällt fastna i oljefiltret. Kol i sig är inte direkt farligt för motorn (även kol har en viss smörjande effekt)
På en nyare bil spelar additiver och oljekvalité mm. större roll.
---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

Kuriosa .: Det fanns en tid (-1980-tal) när en del trodde att det bara var att byta från delsyntet till helsyntet - motorn skulle ju gå så mycket lättare mm. med tunnare olja. Sagt och gjort... (ingen aning om hur många som fick problem).
Motorerna var inte så täta, att helsynteten kröp igenom olika tätningar och packningar....
Eftersom helsyntetoljan rengör bättre kunde kocks mm. (som tidigare bildats) släppa och hade bilen trånga oljekanaler kunde dessa fastna på fel ställe, vilket i sin tur medförde motor haveri...

En tid när jag engagerade mig i olja gick jag runt på mässor och kollade bl.a. oljekvalitéer och garantier.
Då fanns det bara ett oljemärke som gav garanti på sin olja. Vilket förvånade mig - inte Mobil - Castrol - Helix - Statoil, Granngården, Biltema osv. (vet inte hur det är idag - kanske finns fler som ger någon form av garanti?)

Kom i kontakt med oljan från Millers Oils Ltd i dragracing sammanhang.
De gav garanti - händer något pga. "vår olja" vi står för kostnaderna. Oljan hade även bra kylförmåga.
Inga problem att skicka in oljeanalyser (då var det "gratis" en gång / år). (fick en liten burk som rymde 1/4 deciliter? som man fyllde med olja och skickade in)
Analysen visade hur länge till oljan skulle kunna fungera. Om det fanns några metallpartiklar i oljan mm. Metallpartiklarna kunde då avslöja om det var ett lager / kolvringar / drev mm. som man bör vara uppmärksam på.

Enda nackdelen med oljan var - som jag ser det tillgången i Sverige.
Tror det fortfarande endast finns en leverantör MCB Larson Millers Oils - Sverige

Men kanske dags att kolla upp villkoren igen :oops: :-) (Att få svar från en analys - kan vara "spännande" ut flera synvinklar)
av Erik Å
#1359860
Albireo skrev: mån 20 jan 2020, 13:02 Vad står BT för?
  • Är det en diesel du refererar till?
  • Men hur sköljer du? (Startas motorn med bara 1/2liter olja? - känns inte alls bra... - skulle bara fylla filtret)
  • Rinner inte oljan, istort sett "rakt igenom" till tråget? (Kanaler mm. kommer aldrig att påverkas)
  • Har du varm olja?
  • Vad består "lorten" av? (Vad vill du bli av med?)
  • Det "slam/sludge" som beskrivs , behöver inte vara något allvarligt eller ens bry sig om.
BT = BilTema :-)
Nej, bensin
I med pluggen, häll i lite olja, vänta tills den runnit ner i tråget och några minuter till, ut med pluggen. Nej jag kör inte motorn.
Jag tror (utan att ha kollat närmare) att problemet är att det står kvar en hel del smutsig olja uppe vid kamaxlarna. Alltså ganska lätt att skölja bort. Trodde tidigare att det var i oljekylaren.. Funderade på att skicka in en USB-kamera genom avtappningshålet in i tråget men orkade inte denna gång. Sköljningen hamnar definitivt inte i oljefiltret.
Ja oljan rinner över toppen och antagligen rakt ner men uppenbarligen tar den med sig mängder med smuts som annars gör den nya oljan mörk redan från start! Det här problemet har jag inte haft på någon annan bil, tömde man ut oljan så åkter allting ut..
Oljan är kall
Ingen aning vad smutsen består av men det är mörkbrunt /svart och kleggigt. Tycker inte den hör hemma i en motor! :-D
Det kanske inte är något problem men jag vill inte ta risken, det är rätt många som har problem med läckande packningar mm på dessa motorer. Till saken hör att jag hoppades kunna åka 100k, är bara på 51k än så länge. Bilarna som går till skrot med bara 30k på mätaren klarade sig säkert fint med både sludge och skräpolja :-D

Kollar man runt på youtube så hittar man ledsna bilägare som har fått motorer förstörda pga de nya bilarnas långa serviceintervaller. Därav min oro för sludge.
Här är en ""30,000mile oil change intervals = DESTROYED ENGINE!"":



Hehe.. den här mekanikern gillar tydligen helsyntet av kommentaren på slutet att döma :P
av Albireo
#1359938
Jag tror att första filmen är en "reklam film" (och gjort ett "reklam fynd")

Frågade min motor guru och fick följande tips.
Trots att jag inte känner till något om ovanstående filmer fick jag följande tumregler.
  • Förmodligen inte helsyntet (billig olja?)
    "Billig olja" innehåller mer kol och har sämre kylande, smörjande och rengörande egenskaper. dvs. oljan absorberar värme samt "koksar" av hetta.
  • Utebliven service
    Vad ska man säga om det? (tror det är många som kör längre än man borde - kostar ganska mycket på verkstad)
  • Många korta körningar
    Detta kan vara resultatet av många korta körningar, tillsammans med sluten vevhusventilation.
    På nyare bilar har motoroljan svårare att komma upp i rätt drifttemperatur.
Återkommer problemet med slugg, se till att köra motorn varm.
  1. Byt den varma oljan (Har förmodligen bundit en hel del vatten som inte förångas i motorn)
  2. Rengör vevhusventilation
  3. Rengör oljefälla
  4. Rengör spjällhuset (på de flesta bilarna?)
Motorerna på filmerna är nog bara att renovera.
_____________________________________________

Har funderat på motorrengöring vid oljebyte. (nu spånar jag fritt)
Skulle inte rengöringen av motor fungera bättre, genom att fylla mer olja (upp till tex. min) samt köra någon/några mil, och byta igen? (samtidigt alltid rengöra t.ex. vevhusventilation och flamfälla? - ventilkåpa?)
Helsyntet i sig rengör väldigt bra (varm).

Undra om oljan skulle kunna användas igen (om smutsen skiktar sig efter någon månad?)
(kommer att kolla lite extra noga på oljan, nu när jag ska byta - kanske till helgen ...)
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]