Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353280
Jag har och åker fortfarande ut för detta problem. Sist i somras med S80n. Nytt 90 ampere från Jula och problemet försvann. Den tidigare förste ägaren lät Bilia sätta dit en liten blink som testar batteriet. Efter jag bytt yill nytt startbatteri så blinkar den alltid grönt, vilket var rött innan och Volvo originalbatteriet var bara två år gammalt.
Två saker är inblandade i detta, nyckeln och tändningslåset med sin avläsare där microchippet läses av, samt svagt batteri. Även om batteriet "verkar" bra så kräver alla fordon med datorteknik rejält med startström. Volvosar äter startbatterier och är berömda för det. (Jösses vad jag tjatar om detta för var o varannan person, speciellt med hybrider)
Förr var det brytarspetsar och det var en helt annan sak. Där var tekniken simpel, precis som en gräsklippare är idag.
Sist jag var med om detta så gjorde jag följande, precis som jag alltid gör med GMs fordon som har enorma problem med sina stöldskydd och tändningslås.
Slå på tändningen, låt den läsa av nyckeln några minuter. Prova starta. Om startmotorn går runt, så gör om det hela men vänta ett tag, typ 15 min med tändningen på. Ha tålamod och se på mobilens klocka. Det känns som en evighet..
Se till att batteriet är full i sin ampere och styrka. Klarar det inte 15 min med tändningen på, ja då är det garanterat slut. Det finns bra batteritestare att köpa idag, men å andra sidan kostar inte batterier stora pengar heller. Det är få tillverkare av dem, men många återförsäljare där de sätter sina egna namn på batterierna.
Alla datorer spatt och skapar tjuvströmmar, vilket bidrar till att stöldskyddet aktiveras vid ett dåligt batteri och då talar jag alltså inte om volt utan amperestyrkan.
Detta stöldskydd är ett riktigt bra system som gör bilen omöjlig att tjuvkoppla, tvärtom de nya nyckelfria bilarna som dagens tjuvar fångar upp signalen när ägaren låser/låser upp sina bilar, öppnar sen bilen och vips så har de fått igång den!!
Vid köp av nytt batteri så gå upp i amperestyrka. Volvosar har gjort plats för större batterier på dem som sitter i skuffen. Du kan aldrig ha för många ampere, bara för få av dem.
#1353329
Har testat med ett annat batteri, provat med startkablar från en gammal diesel mercedes med nytt batt, bogsera. Finns bara ett sätt att få starten att snurra och de är med en mejsel vid startmotorn. Och då går den ibland några sek sen dör den. Och ström får den fram till starten som den ska.
#1353373
För det första, lilla jag i min källares ensamhet tillsammans med ECM och CEM bland annat. Har upptäckt hur lätt det är att förbigå denna generations hela immobilizer med startnycklar och rubbet :) Ingen hemlig information från Volvo eller sånt används, detta är sånt som alla kan upptäcka själva om man studerar styrenheterna ordentligt.

Jag använder min dator och egentillverkade CAN-interface.. om man skulle göra rutin på detta så skulle det räcka med en liten Arduino och bilens diagnosport.. usch va lätt det blivit för presumtiva tjuvar.

Angående problemet, det låter som defekt CEM men läs ut felkoder med Volvo kompatibel läsare och posta på forumet.. visst är det lösbart. Byta både CEM och ECM är inget större problem egentligen och behöver inte kosta skjortan med nya delar, jag (nu mera finns det ett flertal till) kan programmera in begagnade enheter.
#1353458
Måste nog leta efter de dära "mörka" forumet :) Elr så kanske du kan guida mig dit?:) Grannen var förbi med en dator för ett par månader sedan, och de fanns en massa felkoder. Kommer inte ihåg vilka alla de var. Men immobilizer var iaf en. Gick att nolla alla förutom motorn.. Har bytt abs styrenheten, men den varnar forfarande: stanna omedelbart... Verkar som att den har raderat nycklarna från boxen..
#1354283
Automatväxellåda? Troligen växelsolonoiden eller relaterat till växelväljaren. Lite osäker om det stämmer på Volvo men vissa andra modeller så fungerar inte startmotorn om vevaxelgivaren inte hittas. Men då borde du få felkod på vevaxelgivaren. Den är i sin tur kopplad till ABS och bilens stabilisering (antisladd).

Hej igen. Fick felkoden P1132 för ett tag se[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]