Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353221
Startar motorn snabbt kall, även om den inte har blivit startad på flera dagar?

Om motorstyrningens 3 temp-sensorer (turbo=4) visar normala värden vid kall och varm motor,
ville jag vid nästa 3-4-dagars stillestånd kopplat på en "smart" batteriladdare senast dagen innan bilen startas. (och motorvämare)
Bild

Startar bilen lätt endast med nyladdad batteri, är troligen batteriet inte ok.

Är den lika svårstartad med nyladdad batteri, är det troligen en eller flera läckande spridare.

Och Jokern är:
om växellådan har varit skild från motorn t.ex vid kopplingsbyte/automatrenovering sen sista vintern, och ytorna mellan växellåda och motor inte blev 100% rengjord, kan en B52xx-motor bli mycket svårstartad vid varm/ljummen motor och kall(are) växellåda.
Orsaken är kraftfulla magnetfält från startmotorn som stör vevaxelsensorn vid start, och om motorstyrningen får felaktiga signal från vevaxelsensorn så startar inte motorn...
av Anette62
#1353224
Ja den startar snabbt även om den stått en vecka, kall. Ingenting är gjort med motor/växellåda, batteriet är nästan nytt. Nu har jag fått så många olika förslag så jag är helt förvirrad. Återstår att se vad bilmekanikern säger när han gjort sina tester då.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353237
OK, inget fel på batteriet då, så medan vi väntar på bilmekanikern, sätter jag pengarna på temp.sensor i vänster spegel, eller läckande spridare :ninja:
av MickeM
#1353242
Läckande spridare borde den spöka konstant, och inte bara vid motorvärmare tycker jag.
Tex sommartid....
Nån av givarna kan ge fel info, men då skulle den också bete sig knepigt vid fler tillfällen än efter motorvärmare tycker jag.
Jag skulle heller inte bli rådlös om bilen är felfri.
Jag hänger upp mig på att motorvärmaren gått "några timmar" och är av typen som värmer vätskan mot orginal som värmer metallen. Därför kan hela felet vara att det blir fel startparametrar, eftersom mjukvaran inte hänger med. Halvljummen motor efter färd är en annan sak än bara varm kylvätska.

1h -1.5h motorvärmare är f.ö tillräckligt.

Dålig kontakt mellan motor och låda som stör acsignalen från vevaxelsensorn har jag också hört om. Det skulle nog kunna ske även om drivlinepaketet är orört.
Vevaxelsensorn som är full av magnetiskt smuts, eller bara allmänt dålig.
Samma med ev dålig kamaxelsensor....

Difusa fel är svåra....
av Anette62
#1353253
Kan också tala om att motorvärmaren är en Volvo original, köpt begagnad, genomgådd-felfri, monterad av en Volvomekaniker..
Men det är nog möjligt att jag haft motorvärmaren på för lång tid innan avfärden. Har ju kupevärmare också och för att få varmt i bilen har jag tyckt att den kan vara på länge :oops:
av Anette62
#1353261
Nu blev jag påmind om att min bil var ganska svår att starta när det var väldigt varmt i somras också. Och då hade jag förstås inte motorvärmaren på :-D
av MickeM
#1353263
Anette62 skrev: ons 11 dec 2019, 21:38 Nu blev jag påmind om att min bil var ganska svår att starta när det var väldigt varmt i somras också. Och då hade jag förstås inte motorvärmaren på :-D
Det, talar för att en givare ger fel info.
Känns sannolikast.
(KAN också var spridare, men det är tråkigt fel. Lite dyrt)

Är värmaren orginalanpassad är det en kontaktvärmare sittande på motorblockets baksida. Volvo bör ha utvecklat mjukvaran för användande av den under de flesta scenarios.

Men dessa nya info, svänger jag till en av de tre tempgivarna som ger fel värden som troligast.
Ev tändstift av fel modell
Ev Vevaxelsensorn
Ev läckande spridare
Ev dålig kontakt motor-låda
Fler tänkbara fel finns....

Eller att bilen endast "flyttas" innan. Då kan den bli svårstartad efteråt, oavsett årstid, men främst vid kallt väder.
av Anette62
#1353274
"Flyttar" aldrig bilen, varmkör alltid. Finns det TRE tempgivare i bilen?! Hur f-n ska man veta vilken som ger fel värde?( Det vet väl bilmekanikern hoppas jag ). :nerd:
av MickeM
#1353408
3st bara till motorstyrningen. Svar ja.
Kylvätskan (vid termostaten), insugsluften (i LMM) och omkringvarande utetemperatur (i vänster ytterbackspegel)

I bilen TOTALT finns betydligt fler temperaturgivare än så, men dom ger inte info till motorstyrningen.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]