Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sudden78
#1353115
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 19:18 I samband med punktering på min V60 fick jag en v90 som hyrbil. Fyfan vilket hemskt ljud.
Förstår vad alla pratar om nu.
Av erfarenhe vet jag att hyrbilar ofta har kassa däck...inte säkert att detta var osaken här, men jag skulle inte vara förvånad.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353140
Freddy100 skrev: ons 11 dec 2019, 10:52
Geoham skrev: ons 11 dec 2019, 10:50 Har en v90 cc T5, underbart tyst i kupén. Continental vikingcontact 6 är däcken, 18tum.
+1
Då förstår man ju att det måste vara något fel på min V90 CC med i princip samma däck och fälg.
av Freddy100
#1353186
onlyrally skrev: ons 11 dec 2019, 13:14
Freddy100 skrev: ons 11 dec 2019, 10:52
Geoham skrev: ons 11 dec 2019, 10:50 Har en v90 cc T5, underbart tyst i kupén. Continental vikingcontact 6 är däcken, 18tum.
+1
Då förstår man ju att det måste vara något fel på min V90 CC med i princip samma däck och fälg.
Men det är ju positivt i för sig. Det betyder att det inte handlar om ngt konstruktionfel utan att det går att fixa din bil. Hoppas de löser det för dig
av PaleoProgrammer
#1353219
Av ren nyfikenhet så vore det kul att veta vad i princip samma däck är för några?

För att själv bidra lite mer så har jag haft rejält oljud i bilen med dubbade nokian hakka 8, bytt till odubbade nokian r3, mycket tystare totalt men det mycket irriterande resonansljudet kvar ganska oförändrad, kanske aningen mindre. Detta på 20" fälgar.

Har 18" cvc7 på gång nu så vi får se vad det kan ge...
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353260
PaleoProgrammer skrev: ons 11 dec 2019, 19:34 Av ren nyfikenhet så vore det kul att veta vad i princip samma däck är för några?

För att själv bidra lite mer så har jag haft rejält oljud i bilen med dubbade nokian hakka 8, bytt till odubbade nokian r3, mycket tystare totalt men det mycket irriterande resonansljudet kvar ganska oförändrad, kanske aningen mindre. Detta på 20" fälgar.

Har 18" cvc7 på gång nu så vi får se vad det kan ge...
Jag har cvc7 på original 18" fälgar. (väldigt tysta förutom galet resonansljud)
Senast redigerad av 1 onlyrally, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353265
Freddy100 skrev: ons 11 dec 2019, 16:01
onlyrally skrev: ons 11 dec 2019, 13:14
Freddy100 skrev: ons 11 dec 2019, 10:52

+1
Då förstår man ju att det måste vara något fel på min V90 CC med i princip samma däck och fälg.
Men det är ju positivt i för sig. Det betyder att det inte handlar om ngt konstruktionfel utan att det går att fixa din bil. Hoppas de löser det för dig
Dock så verkar det som att det är någon typ av konstruktionsfel, då vissa bilar får detta fel med resonansljud och dessa bilar går inte att fixa. Folk har ju fått sina bilar lösta av Volvo för att det inte gick att hitta en lösning. Det handlar alltså inte om högt vägljud, tycker snarare att bilen är ganska tyst och då är det ännu mer irriterande att höra ett högt resonansljud som kommer från karossen, helt oberoende av väglag mm.
Bara oseriöst av handlarna som försöker få det till att det är fel på däcken, många har bytt däckmärke/modell flera gånger utan några större skillnader. Bara att anmäla ett garantiärende gällande resonansljud som försvinner när man lutar sig fram över ratten, då vet Volvo exakt vad det handlar om. Låt inte eran handlare lura i er att det är däcken. Helt uppenbart att det är fel på vissa bilar, då de flesta bilarna inte har dessa problem oavsett däck. Stå på er!
av Sudden78
#1353292
onlyrally skrev: ons 11 dec 2019, 21:50
Freddy100 skrev: ons 11 dec 2019, 16:01
onlyrally skrev: ons 11 dec 2019, 13:14

Då förstår man ju att det måste vara något fel på min V90 CC med i princip samma däck och fälg.
Men det är ju positivt i för sig. Det betyder att det inte handlar om ngt konstruktionfel utan att det går att fixa din bil. Hoppas de löser det för dig
Dock så verkar det som att det är någon typ av konstruktionsfel, då vissa bilar får detta fel med resonansljud och dessa bilar går inte att fixa. Folk har ju fått sina bilar lösta av Volvo för att det inte gick att hitta en lösning. Det handlar alltså inte om högt vägljud, tycker snarare att bilen är ganska tyst och då är det ännu mer irriterande att höra ett högt resonansljud som kommer från karossen, helt oberoende av väglag mm.
Bara oseriöst av handlarna som försöker få det till att det är fel på däcken, många har bytt däckmärke/modell flera gånger utan några större skillnader. Bara att anmäla ett garantiärende gällande resonansljud som försvinner när man lutar sig fram över ratten, då vet Volvo exakt vad det handlar om. Låt inte eran handlare lura i er att det är däcken. Helt uppenbart att det är fel på vissa bilar, då de flesta bilarna inte har dessa problem oavsett däck. Stå på er!
Finns faktiskt en hel del fall där däcken varit boven i dramat också....
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1353327
Sudden78 skrev: tor 12 dec 2019, 07:04
onlyrally skrev: ons 11 dec 2019, 21:50
Freddy100 skrev: ons 11 dec 2019, 16:01

Men det är ju positivt i för sig. Det betyder att det inte handlar om ngt konstruktionfel utan att det går att fixa din bil. Hoppas de löser det för dig
Dock så verkar det som att det är någon typ av konstruktionsfel, då vissa bilar får detta fel med resonansljud och dessa bilar går inte att fixa. Folk har ju fått sina bilar lösta av Volvo för att det inte gick att hitta en lösning. Det handlar alltså inte om högt vägljud, tycker snarare att bilen är ganska tyst och då är det ännu mer irriterande att höra ett högt resonansljud som kommer från karossen, helt oberoende av väglag mm.
Bara oseriöst av handlarna som försöker få det till att det är fel på däcken, många har bytt däckmärke/modell flera gånger utan några större skillnader. Bara att anmäla ett garantiärende gällande resonansljud som försvinner när man lutar sig fram över ratten, då vet Volvo exakt vad det handlar om. Låt inte eran handlare lura i er att det är däcken. Helt uppenbart att det är fel på vissa bilar, då de flesta bilarna inte har dessa problem oavsett däck. Stå på er!
Finns faktiskt en hel del fall där däcken varit boven i dramat också....
Det köper jag inte för fem öre. Skulle dessa däck skapa resonansljud på andra bilar i samma prisklass också? - knappast!!! Att det blir mindre ljud med vissa däck betyder inte att det är fel på däcken. Att det tagits fram däck märkta med "vol" visar ju bara att man konstruerat bilen fel, man ska inte behöva köpa specialdäck till en bil i den prisklassen!!! Så enkelt är det. Det är bara att prova däcken som skapar resonansljud på en v90 på en E-klass Merca istället, är det inget resonansljud är det inget fel på däcken.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 32

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]