Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan1978
#1353057
Hej. Har en v70 -00. Har alltid låst den med nycklen för om jag låser med fjärren så brukar bilen oftast stå och blinka, dock inget larmljud, men nu börjar det bli kallt och låset fryser, så jag hade behövt låsa med fjärren. Hur och vad kan man göra för att använda fjärrlåset utan att nåt larm aktiveras? Mvh
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353064
Alternativ:
A: Smörj låset (med torrsmörning)
B: Byt SCM (sirén)
C: få Volvo (eller t.ex johnnype?) att programmera bort sirenen från bilens CarConfig.
av Erik Å
#1353066
Blinkar den enkelblink när du låser med fjärren? Om inte så tror den att en dörr är öppen, antagligen en dörrbrytare som är trasig (de sitter i låskistorna) eller kanske kabelstammen till bakluckan som är avnött vid gångjärnet.. Stänger man bakluckan slarvigt så kan brytaren glappa till och trigga larmet, min bil har stått så i garaget och larmat :-)
av ankan1978
#1353071
Ja det blinkar till som det ska när man låser/låser upp med fjärr, kan man inte trixa bort larmet själv med obd2 läsaren?
av Erik Å
#1353072
Ingen aning tyvärr :-) Larmet borde gå att fixa så det inte falsklarmar, mitt funkar perfekt efter 20 år. Men kabelstammen till bakluckan fick jag i och för sig fixa redan efter 6 år eller nåt sånt, då la bromsljus och annat av pga avnötta ledningar. I den stammen går även ledningar till ett par brytare i bakluckans lås. Går de av så lär larmet börja strula
Brytarna i motorhuvslåsen är förmodligen rätt så utsatta för korrosion, prova att spraya lite tunnflytande olja i låsen och motionera dem..
Förresten, det blev nog korrosion på fästvinkeln till larmtutan som gjorde att den inte fick ordentlig jord och blev rätt tystlåten med tiden.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353118
ankan1978 skrev:Ja det blinkar till som det ska när man låser/låser upp med fjärr, kan man inte trixa bort larmet själv med obd2 läsaren?

Troligen är alla lås ok då larmet har enkelblink vid aktivering, och nej, det går inte att trixa med nån OBD-läsare.

Ingen ljud från siren = byta siren eller programmera bort larmet på Volvo.
(Fästvinkeln nyttas endast som fäste, sirenen jordas via kontaktstycket)
Falsklarmet kommer troligen från sirenen, batterisyra... Standardfel.
av ankan1978
#1353165
Okej. Var sitter sirenen och hur ska jag komma åt för att se om syra har läckt? Kan man ta ev komponenter från en annan bil och bara byta rakt av, eller blir bilen knas då? Har hört att ex innebackspeglen inte går att byta hur som helst pga larm
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353172
Sirenen går fint att byta mellan två bilar, men troligen är inte den andra mycket bättre...

Många siren-trådar på forumet...

Sirenen finns långt upp och framåt i höger hjulhus, strax bakom strålkastaren. Ta bort hjul och plasten i hjulhuset.

Sirenen kan inte öppnas utan våld.
Men om du tar bort kabelanslutningen kommer inte sirenen att skapa andra problem än varningstext i DIM.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353183
2000 är ett svårt år, 2008 också, och ännu värre efteråt... Men vi är i P2 forumet i alla fall ;-)

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]