Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1353034
Har inte 240 en säkring vid batteriet också. Har för mig jag sett det på något elschema, vet ej om det är på alla. Denna säkring är i så fall huvudsäkring för bränsle (och tänd??) boxen
Användarvisningsbild
av drlecter
#1353035
Jo det sitter en säkringshållare vid batteriet. Den är hel. Tror att den förser bränslepumpsrelät med spänning.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353036
drlecter skrev:Ok..kollat lite mer. När jag byglar ansl 30 och 87/2 på bränslepumpsrelät går pumpen. Och då blir det samtidigt spänning på säkring 4. Men varför skickas det inte ut spänning på 87/2 från relät?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Nått vajkalle med reläet...
Helt i elektromagneten men felar i att leverera ström. Kommer ström fram i reläet? eller hörs bara ett klick men ingen ström...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drlecter
#1353047
Det kommer spänning fram till relät. Relät klickar/drar när man slår på tändning. Men skickar inte ut spänning via 87/2 till bränslepump.. reläet är nytt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1353049
drlecter skrev:Det kommer spänning fram till relät. Relät klickar/drar när man slår på tändning. Men skickar inte ut spänning via 87/2 till bränslepump.. reläet är nytt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Även nya saker är fel på ibland.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1353120
Säkring 4 får ström först när bränslereläet "slagit till". Då ska det samtidigt bli ström till bränslepumparna och Lambdasonden. Säkringarna vid batteriet ger matarström till bränsle(system)relä, bränslebox och tändbox. Den andra säkringen ger ström till tändlåset. Vet inte exakt vilken årsmodell mitt schema är till, men det är till 240 med LH2.4. Det är inte samma på 740, har du rätt elshema annars kan jag lägga in det.
Bränslereläet är också ett "systemrelä", när du slår på tändningen ska det "klicka" i ena spolen. Den ger "tändnings"ström till bränsleboxen. Den andra spolen (till bränslepumparna) kan ge ström i någon sekund till pumpar och lambda, men den ska ge ström till pumpar och lambda när motorn går runt. Det styrs av vevaxelgivaren signal till boxen
Användarvisningsbild
av drlecter
#1353164
Har beställt ny vevaxelgivare. Fästet till givaren var trasigt, beställt det också. ( nån typ av plast/ bakelit a' 500:-. Så lådan måste ner för att komma åt att byta det fästet. Återkommer om detta löser problemet eller ej..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]