Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjulle
#1346692
Jag hade med facit i hand valt en helt annan bil....XC70 av senare modell. Jag har ägt en och annan bil under 40 års bilägande , och min XC70 2015 leder ligan med hästlängder vad det gäller bekvämlighet och körglädje. Volvo har hunnit ifatt Mercedes och gått om. Välj en bil med max en brukare/ägare och full servicebok. Skit i att den kanske gått 15-20 t mil...det är ju en diesel!
Lycka till!
av berrabus
#1346854
Fjulle skrev:Jag hade med facit i hand valt en helt annan bil....XC70 av senare modell. Jag har ägt en och annan bil under 40 års bilägande , och min XC70 2015 leder ligan med hästlängder vad det gäller bekvämlighet och körglädje. Volvo har hunnit ifatt Mercedes och gått om. Välj en bil med max en brukare/ägare och full servicebok. Skit i att den kanske gått 15-20 t mil...det är ju en diesel!
Lycka till!
Vad har du för motor och växellåda?

Har du haft en XC70 2010-2014 att jämföra med?
av Fjulle
#1352870
Nix! Ingen XC70 av dessa modeller, men nu en 2015 som är en våt dröm. 4 Mercedes , 3 Chevrolet och ett antal Volvos hör till min bilhistoria. 181 hk , AWD , klimatpaket och läderklädsel....mama Mia vilken bil!
av Harrysson
#1352903
Äger en v70 d4 awd 2015 med Sport Edition är super nöjd me bilen. Som många skriver i tråden om eknomin tillåter så välj en 2014-2016 samt välj en bil med VOC,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1352918
PalleH skrev: sön 03 nov 2019, 21:09 MY 15 eller 16 helt klart kolla bara upp om egr är fixad
EGR är väl bara återkallad på VEA modeller med fyrcylindriga FWD, femcylindriga AWD har väl inte återkallats vad jag vet i alla fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1352934
berrabus skrev:Har du haft en XC70 2010-2014 att jämföra med?
Vi har ju en XC70 2012 och en XC70 2016. Jag och kära damen är överens om att den från 2012 är trevligare att köra.
Men det beror inte på själva årsmodellen i sig, utan på att 2012:an har progressiv servostyrning, D5 med Polestar (230 hk), backkamera och nivåreglering. Den från 2016 har standard servostyrning, D4 motor (181 hk), vanlig parkeringsvarnare där bak samt saknar Nivomat.
2012:an är klart piggare att köra och smidigare att styra. Nivåregleringen, eller snarare avsaknaden av den, lider man bara av när husvagnen eller liknande hängs på.
Så vi hävdar att det är inte årsmodellen det hänger an på, utan bilmodellen/utrustningen.

Skillnaden på bilarna hänger samman med att den från 2012 köpte jag ny, så jag kunde själv välja hur den skulle specificeras. Den från 2016 är köpt begagnad, så då får man ta vad man hittar. Tillverkningen av XC70 var då nedlagd, så det var inte möjligt att köpa en ny. En fördel med den från 2016 är att den är godkänd enligt Euro 6. Det var en av tankarna med att köpa den, med tanke på planerade begränsningar på vissa håll för Euro 5 och äldre. Men då måste man köpa en 2016, om man värdesätter Euro 6.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1352960
apersson850 skrev: tis 10 dec 2019, 09:51 En fördel med den från 2016 är att den är godkänd enligt Euro 6.
Den är väl ett riktigt unikum som du ska vara väldigt rädd om, om jag nu inte har fatta det helt fel.

Tidiga XC70 AWD 2016 är väl den enda tunga AWD bilen på marknaden med Euro 6 som någon lyckats skohorna igenom med LNT. Alla andra behöver SCR/AdBlue, och det är väl en sådan du har?

Visst, nu visar ju tester att LNT inte grejjar Euro 6 ute i trafiken, men den är ju redan certifierad så man behöver inte vara orolig.

Sen är den väl en Euro 6b , det tråkiga är ju att tyska storstäder lutar åt att man måste vara Euro 6d för att få blå plakett och köra i stan.

Jag har själv en Euro 6b och retar mig enormt, jag trodde jag var "home safe" när jag köpte en Euro 6, men så var visst inte fallet då man börjat strula med versionerna av Euro 6 :mad: ..
Användarvisningsbild
av apersson850
#1353149
Den V70:n har nog VEA-motor.
Vår 2016 är alltså en XC70 D4 AWD Summum automat. Femcylindrig maskin på 181 hk, som går att jaga upp till 215 hk med Polestar. Den uppfyller Euro 6, fast jag vet inte med vilken bokstav på slutet. Men något annat än diesel behöver inte tankas. Max släpvagnsvikt är 2100 kg, och den klarar att dra två ton släp över en blöt betesmark, när det behövs.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]