Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1353055
Anette62 skrev: tis 10 dec 2019, 20:15 Att sensorn tror att motorn är varmare än den är :oops:
Det borde märkas på att temp-mätaren visar helt galet. För det är väl samma givare..?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1353058
Vänster backspegels temp-sensor nyttas av motorstyrningen, medan DIM och CCM nyttar sensorn i höger backspegel.

Motorstyrningen nyttar bl.a tempsensor i kylvätskan, luftintag och vänster spegel till att räkna sig fram till en bränsleblandning som får motorn att starta.
Om en av temperaturerna är åt skogen så blir det svårare att starta.

Men självklart finns andra skäl till problemet.
av Anette62
#1353112
:-o Har pratat med en bilmek. som ska börja med att använda sin felkodsläsare. Ett förslag jag fick tidigare var att byta TEMPGIVARE, vad tror ni om det ??
av MickeM
#1353157
Min teori:
Kylvätskegivaren vid termostaten visar ganska hög Kylvätsketemp, pga "för effektiv" motorvärmare. Den fungerar korrekt.
Vid start känner bilen av utetemp, insugslufttemp och kylvätsketemp och beräknar startparametrarna efter det. Men eftersom bara kylvätskan är varm, och inte blocket i motsvarande grad, så blir det som att starta en gammal förgasarmotor utan att choka.

Om den nu verkligen fungerade förut.
Körde du värmaren lika länge?

Kan också vara insugsLUFT tempgivaren eller utetempgivare som visar lite felaktigt.
Men troligen inte tillräckligt fel för att systemet ska sätta felkod, för då skulle motorlampan lysa.

Utetempgivaren som ger info till ECM är inte samma givare som visar utetemp i DIM.

Det finns dock bara EN kylvätsketempgivare.
(Invid termostaten).
Rent teoretiskt skulle den kunna visa fel vid Viss temperatur, men tillräckligt nära vid drifttemperatur för att DIM ska visa "normal".
Hur troligt =???
av Anette62
#1353174
Jag har provat att ha motorvärmaren på olika länge men vet inte om det är någon skillnad. :-(
Däremot så tycker jag att den startar OK när jag kör varje eller varannan dag, men är tjurig om det gått 3 dagar eller mer. :-/
av frippe64
#1353184
Jag tror att startbatteriet börjar bli lite trött och inte sätter samma snurr på motorn som tidigare.
av frippe64
#1353187
Anette62 skrev: ons 11 dec 2019, 15:58 Nej, den startar ju snabbt KALL 8-)
Ja, och den startade snabbt förra vintern med motorvärmare på. 8-)

Den startar lätt under perfekta förhållanden, men om någon parameter t.ex. motortemperaturen blir lite fel startar den inte lika lätt. Om batteriet skulle dra runt motorn snabbare skulle ett litet temperaturfel inte märkas så tydligt. Det vore väl inte heller så otroligt att batteriet är sämre denna vinter än den förra. Detta är i alla fall min teori.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]