- ons 11 dec 2019, 13:52
#1353157
Min teori:
Kylvätskegivaren vid termostaten visar ganska hög Kylvätsketemp, pga "för effektiv" motorvärmare. Den fungerar korrekt.
Vid start känner bilen av utetemp, insugslufttemp och kylvätsketemp och beräknar startparametrarna efter det. Men eftersom bara kylvätskan är varm, och inte blocket i motsvarande grad, så blir det som att starta en gammal förgasarmotor utan att choka.
Om den nu verkligen fungerade förut.
Körde du värmaren lika länge?
Kan också vara insugsLUFT tempgivaren eller utetempgivare som visar lite felaktigt.
Men troligen inte tillräckligt fel för att systemet ska sätta felkod, för då skulle motorlampan lysa.
Utetempgivaren som ger info till ECM är inte samma givare som visar utetemp i DIM.
Det finns dock bara EN kylvätsketempgivare.
(Invid termostaten).
Rent teoretiskt skulle den kunna visa fel vid Viss temperatur, men tillräckligt nära vid drifttemperatur för att DIM ska visa "normal".
Hur troligt =???
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.