NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1353100
Jag har under 2 års tid haft problem med rost på höger framskärm. För ett år sedan hade jag bilen inlämnad hos en mekaniker försökte slipa bort rosten samt rostskydda men detta hjälpte inte alls utan rosten har istället kommit snabbare efter detta.
Jag har själv många gånger lagt på lager med färg och klarlack men rosten kommer mkt snabbt tillbaka.

Finns det någon man kan göra för att fixa en rostig framskärm eller enda lösningen är att fixa en ny framskärm?
IMG_20191129_163322.jpg
IMG_20191129_163322.jpg (33.64 KiB) Visad 2296 gånger
Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av Erik Å
#1353107
Så där blir det om man rostskyddar på utsidan men låter rosten härja vidare på insidan..
Jag skulle ha slipat rent både på ut- och insida (innerskärmen måste antagligen ta ner) och sen lagt på glasfiberväv på båda sidor och dränkt in den med lamineringsepoxy (glöm plastic padding), lagt någon lite styvare plast typ ångspärrsfolie på båda sidor som form och utanpå det skumgummi och sen tryckt ihop allting tills epoxyn härdar.. Blir lika starkt som stålplåt om man gör rätt :-)
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1353122
StefanN skrev:Troligen har du hål rakt igenom om du börjar gräva i det där, bara byta om det ska bli bra.
Tack! Känns lite så ja

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1353123
Erik Å skrev:Så där blir det om man rostskyddar på utsidan men låter rosten härja vidare på insidan..
Jag skulle ha slipat rent både på ut- och insida (innerskärmen måste antagligen ta ner) och sen lagt på glasfiberväv på båda sidor och dränkt in den med lamineringsepoxy (glöm plastic padding), lagt någon lite styvare plast typ ångspärrsfolie på båda sidor som form och utanpå det skumgummi och sen tryckt ihop allting tills epoxyn härdar.. Blir lika starkt som stålplåt om man gör rätt :-)
Wow det verkar ju grymt. Dock inget jag ger mig på själv. Är detta något som bilverkstäder ägnar sig åt eller det är mer byte av skärm som gäller om man lämnar in bilen?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1353124
JallooZ skrev:Om bilen är under 12år gammal så har du ju rostskyddsgaranti mot genomrostning.
Bilen är 13 år

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1353131
vjohnj skrev:Är väl enklast att byta skärm. Om du inte vill spackla/kladda. Måste finnas massor av vita på skrot.
Ja jag hoppas det med. Fråga. Kan man köpa en vit framskärm själv och sedan lämna in till bilverkstad som kan fixa jobbet till en?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]