- ons 11 dec 2019, 03:20
#1353092
Idag har jag inte gjort något mer än att fylla på spolarvätska i den gamle slitvargen, en V70N 2.4T från 2003. Däremot har det gjorts lite saker de senaste veckorna och i går. För två veckor sedan monterade jag en ljusramp infälld under registreringsskylten, och förra veckan monterade jag R-fälgar av storlek 19" med nya dubbfria vinterdäck i storlek 235/35. Det blir den första vintern som jag kör med så pass stor diameter på fälgarna och dimension på däcken, vilket annars brukar vara en sommarstorlek för mig. Men å andra sidan bor jag i södra Sverige där snön faller en vecka i februari, medan resten av vintern består av regn och blåst. Det ska bli spännande att se hur de beter sig när det blir värre väder. Hittills är jag ytterst nöjd, efter att ha kört på torrspruckna och slitna urdubbade vinterdäck i 16 tum sedan i augusti på grund av en studentekonomi fram tills nyligen. Bilens karaktär förbättrades mångfaldigt efter nya fräscha däck och större dimension, så jag är riktigt nöjd än så länge!
I går började jag skruva lite i motorn, och bytte då multirem och spännare samt spännrulle. Tanken var att byta frihjulet till generatorn också, men jag hoppade över det tills vidare. Problemet var att jag märkte att min AC-kompressors magnetkopplingslager var skuret, så jag måste likväl ha isär det igen, och då tänkte jag att jag väntar med frihjulet tills jag har delarna hemma för AC-kompressorn, och så kan jag ta det i samma veva. Även motorolja och oljefilter samt kylarvätska byttes i går, men kylarvätska får jag tömma ut igen förmodligen när jag ska ned och greja med generatorn och AC-kompressorn. Och ja - bakre torkarblad byttes med. :D
Det blir en del skruvande de kommande veckorna, och det är alltid skoj!
"Det största syftet måste vara att hjälpa andra, och kan du inte hjälpa dem - skada dem åtminstone inte." - Dalai Lama