NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352811
Hej!

Ny på forumet, men har läst flera trådar om mitt problem. Tyvärr har jag inte lyckats lösa problemet ännu, men har kommit en bit på vägen. Jag har ett problem där ett felmeddelande "försämrad motorprestanda" kommer upp sporadiskt, förmodligen efter bilen försöker utföra en regenerering av DPF och att den då förstår att glödstiften inte funkar som de ska.

Ytterligare en sak jag har märkt är att lampan som ska lysa när bilen "glöder" stiften bara lyser i ca 0.1 sekunder precis när tändningen slås på. Detta har jag också läst att det var likadant för någon som bara ryckte loss en kontakt och satte tillbaka den igen. Har inga problem med att starta bilen (än) men det har ju inte varit så kallt hittills i år.

Fordon: Volvo V50 1.6d årsmodell 2009.
Felkod: ECM-6620, ska alltså ha att göra med glödstiftsreläet.

Jag har läst mig till att det ofta är själva glödstiften som orsakar problemet. Efter att ha bytt alla glödstift (flera var helt slut) är problemet kvar.

OBS: Till personer som har samma problem och läser detta i framtiden, man kan byta glödstiften utan att skruva loss en massa saker i motorutrymmet. Så länge man har rätt verktyg borde det räcka med att bara skruva loss en skruv till en plastbit som håller i några kablar. Se till att motorn är relativt varm innan du börjar skruva, det hjälper verkligen. Vi var två som bytte, en skruvade och en lös med lampa, det underlättade nog också.

Tillbaka till problemet. Jag har hittat ett glödrelä med brun färg i säkringsboxen (6s6t12a343aa står det på reläet). VIDA säger att mitt relä inte ser ut som det jag hittade. Kontakterna på mitt relä såg bra ut, och kontaktspray löste inte problemet. Tydligen ska det även sitta ett relä bakom fronten på bilen, precis under vänster framlykta? Jag har läst lite olika om det här och att det inte göra det på bilar efter facelift. Sitter det ändå ett där? Jag vill ju slippa lägga massa tid på att leta fram det reläet om det inte ens finns...

Just det, jag har också kollat så att reläet faktiskt drar ström med hjälp av VIDA (kollade volten på batteriet när reläet aktiverades).

Tror ni att det bara är ett kontaktfel någonstans? Detta borde jag ju kunna mäta från reläet men jag förstår inte hur jag ska mäta från säkringsboxen.

Tack på förhand!
#1353059
En amperemeter mellan säkringsboxens utgång och dom kablar som normalt sitter där. Men nu kommer det svåra, du måste veta hur mycket ström, ampere det normalt skall gå ut från den säkringen. Ett tips: Det skall inte gå mer än vad säkringen är märkt med. Ett annat tips: Om du har tillgång till en tångamperemeter så slipper du lossa några kablar. Och du kan lätt testa varje kabel om det går flera från den aktuella säkringen.
#1353085
@Rådlös, Tack för tipset, problemet är väl egentligen att "6s6t12a343aa" inte är en säkring, utan ett relä. Det har 5 kontaktstift och nästan alla är olika stora. Googlar man på "6s6t12a343aa" och väljer bilder så hittar man typ ett kopplingsschema för insidan av reläet(?) och jag fattar inte vilken kontakt jag ska mäta på och hur man vet vilket glödstift som det leder till...
#1357557
Bara för att uppdatera om någon stöter på samma problem. Efter facelift av v50 så sitter reläet i säkringsboxen, inte bakom fronten (jag tog loss och kollade). Det finns bara ett relä till glödstiften och det är ljusbrunt. Reläet finns att köpa direkt av volvo, jag betalade 125 kr för ett sprillans nytt. Har inte haft det i speciellt länge men felet har inte kommit tillbaka ännu. Får ni själva samma problem som jag hade så rekommenderar jag att först byta glödstiften om man kan göra det själv eftersom de troligtvis är slut (och kanske därför pajat reläet).
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]