- mån 09 dec 2019, 18:12
#1352811
Hej!
Ny på forumet, men har läst flera trådar om mitt problem. Tyvärr har jag inte lyckats lösa problemet ännu, men har kommit en bit på vägen. Jag har ett problem där ett felmeddelande "försämrad motorprestanda" kommer upp sporadiskt, förmodligen efter bilen försöker utföra en regenerering av DPF och att den då förstår att glödstiften inte funkar som de ska.
Ytterligare en sak jag har märkt är att lampan som ska lysa när bilen "glöder" stiften bara lyser i ca 0.1 sekunder precis när tändningen slås på. Detta har jag också läst att det var likadant för någon som bara ryckte loss en kontakt och satte tillbaka den igen. Har inga problem med att starta bilen (än) men det har ju inte varit så kallt hittills i år.
Fordon: Volvo V50 1.6d årsmodell 2009.
Felkod: ECM-6620, ska alltså ha att göra med glödstiftsreläet.
Jag har läst mig till att det ofta är själva glödstiften som orsakar problemet. Efter att ha bytt alla glödstift (flera var helt slut) är problemet kvar.
OBS: Till personer som har samma problem och läser detta i framtiden, man kan byta glödstiften utan att skruva loss en massa saker i motorutrymmet. Så länge man har rätt verktyg borde det räcka med att bara skruva loss en skruv till en plastbit som håller i några kablar. Se till att motorn är relativt varm innan du börjar skruva, det hjälper verkligen. Vi var två som bytte, en skruvade och en lös med lampa, det underlättade nog också.
Tillbaka till problemet. Jag har hittat ett glödrelä med brun färg i säkringsboxen (6s6t12a343aa står det på reläet). VIDA säger att mitt relä inte ser ut som det jag hittade. Kontakterna på mitt relä såg bra ut, och kontaktspray löste inte problemet. Tydligen ska det även sitta ett relä bakom fronten på bilen, precis under vänster framlykta? Jag har läst lite olika om det här och att det inte göra det på bilar efter facelift. Sitter det ändå ett där? Jag vill ju slippa lägga massa tid på att leta fram det reläet om det inte ens finns...
Just det, jag har också kollat så att reläet faktiskt drar ström med hjälp av VIDA (kollade volten på batteriet när reläet aktiverades).
Tror ni att det bara är ett kontaktfel någonstans? Detta borde jag ju kunna mäta från reläet men jag förstår inte hur jag ska mäta från säkringsboxen.
Tack på förhand!
Ny på forumet, men har läst flera trådar om mitt problem. Tyvärr har jag inte lyckats lösa problemet ännu, men har kommit en bit på vägen. Jag har ett problem där ett felmeddelande "försämrad motorprestanda" kommer upp sporadiskt, förmodligen efter bilen försöker utföra en regenerering av DPF och att den då förstår att glödstiften inte funkar som de ska.
Ytterligare en sak jag har märkt är att lampan som ska lysa när bilen "glöder" stiften bara lyser i ca 0.1 sekunder precis när tändningen slås på. Detta har jag också läst att det var likadant för någon som bara ryckte loss en kontakt och satte tillbaka den igen. Har inga problem med att starta bilen (än) men det har ju inte varit så kallt hittills i år.
Fordon: Volvo V50 1.6d årsmodell 2009.
Felkod: ECM-6620, ska alltså ha att göra med glödstiftsreläet.
Jag har läst mig till att det ofta är själva glödstiften som orsakar problemet. Efter att ha bytt alla glödstift (flera var helt slut) är problemet kvar.
OBS: Till personer som har samma problem och läser detta i framtiden, man kan byta glödstiften utan att skruva loss en massa saker i motorutrymmet. Så länge man har rätt verktyg borde det räcka med att bara skruva loss en skruv till en plastbit som håller i några kablar. Se till att motorn är relativt varm innan du börjar skruva, det hjälper verkligen. Vi var två som bytte, en skruvade och en lös med lampa, det underlättade nog också.
Tillbaka till problemet. Jag har hittat ett glödrelä med brun färg i säkringsboxen (6s6t12a343aa står det på reläet). VIDA säger att mitt relä inte ser ut som det jag hittade. Kontakterna på mitt relä såg bra ut, och kontaktspray löste inte problemet. Tydligen ska det även sitta ett relä bakom fronten på bilen, precis under vänster framlykta? Jag har läst lite olika om det här och att det inte göra det på bilar efter facelift. Sitter det ändå ett där? Jag vill ju slippa lägga massa tid på att leta fram det reläet om det inte ens finns...
Just det, jag har också kollat så att reläet faktiskt drar ström med hjälp av VIDA (kollade volten på batteriet när reläet aktiverades).
Tror ni att det bara är ett kontaktfel någonstans? Detta borde jag ju kunna mäta från reläet men jag förstår inte hur jag ska mäta från säkringsboxen.
Tack på förhand!