Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
#1352980
Min 740 har stått i garage sedan juli och jag kommer inte hem förrän i januari. Är det problemfritt att starta upp den efter sex månader tro?
av Rådlös
#1353025
Ja, du får nog byta till ett annat batteri. Varm eller kallgarage? Om temperaturen har växlat upp och ner så kan det bildas kondensvatten i bränslet. Häll i några liter E85 för att vara säker.
Byt olja när du vet att motorn går bra.
av frankiboy
#1353030
Rådlös skrev:Ja, du får nog byta till ett annat batteri. Varm eller kallgarage? Om temperaturen har växlat upp och ner så kan det bildas kondensvatten i bränslet. Häll i några liter E85 för att vara säker.
Byt olja när du vet att motorn går bra.
Batteriet är nytt och den står i kallgarage. Ska jag verkligen behöva köpa ett nytt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1353039
Han menar nog att du ska byta till ett annat batteri om det är tomt. Ett nytt batteri klarar 6 månader, men det kan vara för svagt för att "dra igång" motorn. Sätt batteriet på laddning när du kommer hem så har du bättre förutsättning. Ett batteri som varit tomt (en eller flera gånger) blir aldrig lika bra igen, även om det är nytt
av Erik Å
#1353082
lennarte skrev: tis 10 dec 2019, 19:19 .. Ett batteri som varit tomt (en eller flera gånger) blir aldrig lika bra igen..
Beror på hur länge det stått tomt, redan efter några dagar börjar blysulfatkristallerna växa till sig i storlek så att de inte längre kan brytas upp vid laddning och därmed tappar batteriet kapacitet för alltid.. Irreversible capacity loss brukar det kallas.
Djupurladdning kan skada blyplattorna mekaniskt eftersom de sväller. Och så kan ett urladdat batteri frysa sönder eftersom elektrolyten blir mer eller mindre vanligt vatten då svavelsyran binds till blyplattorna! Fulladdat fryser det inte.
Ska bilen stå länge bör man ladda batteriet fullt och sen koppla ur det. Underhållsladdning var 3:e månad brukar väl rekommenderas i instruktionshäftet som följer med batteriet.. Står det svalt kan det nog klara 6 månader.
Här kan man labba med självurladdning som funktion av temperatur. 7 veckor sägs vara gränsen i en bil med larm och klocka igång ;-)
https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/
av Rådlös
#1353163
Det drar på här i tråden! Du, Frankiboy kanske förstår varför jag föreslog att du skulle ta ett annat batteri?
Nu för tiden antas det som en självklarhet att alla bilägare har en så kallad Smart Batteriladdare. Det är alltså en laddare som sköter sig själv och laddar när det behövs och "ligger lågt" när det inte behövs "storladdning". Den kör bara en sorts blygsam underhållsladdning. Bara så mycket så det inte står still och batteriet kan ladda ur sig själv, vilket det gör om du läser tråden här. En smartladdare kostar från ca 500 kr och uppåt.
Om man inte har en smartladdare utan har en gammal "dum laddare" som laddar så fort den är inkopplad och fortsätter med det tills batteriet kokar i värsta fall. Det är lika skadligt som att det urladdat. Batteriet förstörs. Men man kan lösa det om man har en veckotimer, alltså ett kopplingsur som kopplar in sig några timmar (inställbart) t.ex en gång i veckan. Om man då gör som du, ställer bilen ett halvår, det är många som har hobbybilar eller entusiastbilar som bara används en kort tid på året. Även båtägare kan göra detta. Då kan man koppla in sin laddare genom en veckotimer om man inte har en smartladdare. Man ställer in tiden så att den jobbar några timmar varje vecka. Det kan räcka för att hålla batteriet vid gott liv. (Om vi förutsätter att batteriet var friskt när du ställde bilen?)
När batteriborrmaskiner och mobiltelefoner var nytt, så hade sådan utrustning Nikel/Kadmium-batterier. Det hette då att man fick inte avbryta laddningen av sådana batterier. Dom måste laddas hela tiden, som var 17 timmar om jag minns rätt? Sedan kom det bättre batterier med kortare laddningstid och lite andra material. Men jag har en känsla av att man ändå inte bör avbryta deras laddningstid, som i och för sig är kortare och effektivare i dag.
Detta gäller inte bly/syra-batterier som vi har i våra bilar. Dom kan man koppla till och från hur man vill. Och det är ju faktiskt så det fungerar i en bil. Du kör kanske i 15 minuter och batteriet laddas under den tiden. Sedan ställer du bilen i ett dygn och kör sedan igen. Då laddas batteriet på nytt och allt fungerar bra. Batteriet motioneras.
Jag skall inte "måla f*n på väggen" men jag är lite orolig för ditt batteri. Även om det var nytt när du ställde bilen, så har det åldrats märkbart under den här tiden.

Ett exempel på en billig veckotimer: https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-406068/
Det finns andra också till andra priser.
av Malmstroem
#1353166
Om TS hade ett nytt fulladdat batteri, ställde in bilen i ett kallgarage, och kopplade bort batteripolen -- då tror i alla fall jag att det bara är att koppla in batteriet och starta. Etanol, K-sprit eller dylikt bör inte behövas. Vanlig bensin har tillräcklig etanolinblandning för att slippa det.

Har batteriet var inkopplat sedan juli, då torde det blir rejält mycket svårare att få igång bilen utan extern starthjälp.

Att ha en bil stående i sex månader ska normalt sett inte ge några problem. Däcken kan ha blivit platta där det stått mot marken, men det brukar oftast ge med sig när du kört ett tag och de blivit varma. Jag har haft sommarbil, den kördes in med full tank i ett kallgarage på hösten, batteriet kopplades bort, och sedan startade den snällt till våren. Jag laddade i och för sig batteriet innan jag startade bilen, men tror nog att den oftast skulle startat utan den hjälpen.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]