Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1352986
Lockis skrev:Lyckades hitta en 20cm djup håla och med den även punktering. Bärgning till verkstad och bedömning av skada väntar :-(
IMG_20191210_144341.jpg
Usch va hemskt det är att köra i ett sådant påtthål.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1352989
GLIZ skrev: tis 10 dec 2019, 15:17
Lockis skrev:Lyckades hitta en 20cm djup håla och med den även punktering. Bärgning till verkstad och bedömning av skada väntar :-( IMG_20191210_144341.jpg
Usch va hemskt det är att köra i ett sådant påtthål.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Yes, förhoppningsvis är det bara ett nytt däck som behövs och eventuellt en hjulinställning.
I värsta fall åker jag väl på en ny fälg med.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1352990
Lockis skrev:
GLIZ skrev: tis 10 dec 2019, 15:17
Lockis skrev:Lyckades hitta en 20cm djup håla och med den även punktering. Bärgning till verkstad och bedömning av skada väntar :-( IMG_20191210_144341.jpg
Usch va hemskt det är att köra i ett sådant påtthål.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Yes, förhoppningsvis är det bara ett nytt däck som behövs och eventuellt en hjulinställning.
I värsta fall åker jag väl på en ny fälg med.
Körde i ett i våras och bilen drog höger efter. Trodde ramen va skadad men phu vad lättad jag va efter skadebesiktningen. Den hade klarat sig. Inställning av framvagn...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1352996
Lockis skrev:Lyckades hitta en 20cm djup håla och med den även punktering. Bärgning till verkstad och bedömning av skada väntar
Vad var det för väg? I flesta fall kan du få ersättning för det. Fick 2 nya vinterdäck av kommunen för ett par år sedan.
#1352999
pellemando skrev: tis 10 dec 2019, 15:51
Lockis skrev:Lyckades hitta en 20cm djup håla och med den även punktering. Bärgning till verkstad och bedömning av skada väntar
Vad var det för väg? I flesta fall kan du få ersättning för det. Fick 2 nya vinterdäck av kommunen för ett par år sedan.
Allmän väg utanför ett mindre samhälle i Skåne. Ligger en hel del företag med tung trafik i anslutning så vägen är väldigt dålig.

Tänkte kontakta berörd kommun imorgon när jag vet omfattningen och kostnad.
#1353002
grillchips skrev: tis 10 dec 2019, 12:30
Perra83 skrev:Fick syn på en savile grå V90 R-Design. Jäklar va snygg den va!! Belysta instegslister och kolfiberinlägg. Blanksvarta elhissknappar, är det original? Såg väldigt bra ut.
Visst gör den sig bra i Savile! ;) Blanksvarta hissknappar, jajjemän! Kolfiberinläggen hoppade jag i min, tycker interiören blir så jäkla mörk. Sen tycker jag att kolfiber känns lite som det nya mattsvarta. Tröttsamt. :)
Ja färgen utvändigt är riktigt snygg (min gamla V60 va savile) Kolfibern såg riktigt bra ut till de ljusa sömmarna och allt. Ibland kan det se väldigt oäkta ut men ja.... ska kolla vidare på kolfibern. Aluminiuninlägg har jag haft på tillräckligt många bilar nu känns det som. Sen va de en V90.... jag är nog mer en V60 förare ;-)
#1353008
Fått hem lite prylar idag :-)
Hoppas denna foamern är bättre än den jag har idag, som blaskar oavsett munstycke.. Värt att testa om inte annat!
20191210_163853-2268x3024-1701x2268.jpg
20191210_163853-2268x3024-1701x2268.jpg (196.57 KiB) Visad 730 gånger
#1353077
Haft bilen hos Volvodoktorn och fått ny programvara till navigatorn och RTTI. Duktig doktor, nu fungerar det även efter 17 minuter. :-D
#1353092
Idag har jag inte gjort något mer än att fylla på spolarvätska i den gamle slitvargen, en V70N 2.4T från 2003. Däremot har det gjorts lite saker de senaste veckorna och i går. För två veckor sedan monterade jag en ljusramp infälld under registreringsskylten, och förra veckan monterade jag R-fälgar av storlek 19" med nya dubbfria vinterdäck i storlek 235/35. Det blir den första vintern som jag kör med så pass stor diameter på fälgarna och dimension på däcken, vilket annars brukar vara en sommarstorlek för mig. Men å andra sidan bor jag i södra Sverige där snön faller en vecka i februari, medan resten av vintern består av regn och blåst. Det ska bli spännande att se hur de beter sig när det blir värre väder. Hittills är jag ytterst nöjd, efter att ha kört på torrspruckna och slitna urdubbade vinterdäck i 16 tum sedan i augusti på grund av en studentekonomi fram tills nyligen. Bilens karaktär förbättrades mångfaldigt efter nya fräscha däck och större dimension, så jag är riktigt nöjd än så länge!

I går började jag skruva lite i motorn, och bytte då multirem och spännare samt spännrulle. Tanken var att byta frihjulet till generatorn också, men jag hoppade över det tills vidare. Problemet var att jag märkte att min AC-kompressors magnetkopplingslager var skuret, så jag måste likväl ha isär det igen, och då tänkte jag att jag väntar med frihjulet tills jag har delarna hemma för AC-kompressorn, och så kan jag ta det i samma veva. Även motorolja och oljefilter samt kylarvätska byttes i går, men kylarvätska får jag tömma ut igen förmodligen när jag ska ned och greja med generatorn och AC-kompressorn. Och ja - bakre torkarblad byttes med. :D

Det blir en del skruvande de kommande veckorna, och det är alltid skoj!
#1353150
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 15:15 Lyckades hitta en 20cm djup håla och med den även punktering. Bärgning till verkstad och bedömning av skada väntar :-( IMG_20191210_144341.jpg
Slutade med 2 nya däck då pirelli inte håller mer än 1000 mil... 4mm kvar på höger fram.
Hyrbilen ingick i Volvo assistans så det är ju trevligt. Ingen hjulinställning behövdes, bilen går bra.

Däck kostnaden ska leasing bolaget ta om det var 4mm kvar då det ingår i driftsavtalet, är dock väldigt osäker på om det verkligen bara var 4mm kvar då det var 5.5-6 för 2v sen när jag gjorde bytet...
  • 1
  • 1232
  • 1233
  • 1234
  • 1235
  • 1236
  • 1845

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]