Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352965
Hej, har nyligen reparerat min Volvo V60 tillverkad år 2012 med drivmedel diesel och modell så kallad DRIVe.

Verkstaden såg ett läckage vid dieselpumpen, det beställdes hem dieselpump och som bytes. Men även kamrem byttes då det enligt verkstad är rutin vid byte bränslepump. Summan på arbetet landar på över 12,000 medans en auktoriserad verkstad för Volvo säger att arbetet skulle landat på 7,500.(inget tal om kamremsbyte).

Nu får jag tillägga att jag har förtroende för denna verkstad då de hjälpt mig många gånger, så det är säkert i sin ordning. Men då kamremmen byttes för några 1000 mil sedan känns det lite onödigt.

Vad är er erfarenhet? tacksam för tankar kring detta.
#1353001
Tack för svar "Klacken"! Stämmer, sorry glömde nämna att det är en 1,6D! Auktoriserad verkstad nämner att om det vore vattenpumpen som byts då skulle det vara normalt att byta kamremmen då den drivs av den, men dieselpumpen ställer de sig frågande till varför man byter kamrem. Vet inte vem man skall tro på riktigt här!
#1353175
Hej, ja precis de känner till det! Har kollat med fler verkstäder, de har lite olika syn på saken men det verkar vara generellt överens om att man skall byta remmen om det funnits risk att remmen fått stänk av bränsle. Däremot är alla överens om att kund bör meddelas för att kunna ta ställning när denna typ av större arbete tillkommer(vilket inte skett). En sund kundkontakt helt enkelt!:-)
#1353322
Enligt mig behövs inte remmen tas ner för byte av pump på denna motor. "timingen" för dieselpumpen är inte heller nödvändig på denna motor enligt mig.
Hålet i kamremsdrevet för att nolla dieselpumpen sitter nog där endast för någon alternativ pump skulle jag tro. Högtryckspumpen på dessa motorer i volvobilar är en vanlig tryckstegringspump. Ut från pumpen går ETT rör som går vidare till ett gallerirör med fyra rör till spridarna.
Det finns således ingen "timing" på pumpen som således inte heller behöver nollas mot kamaxel och vevaxel,trots alla filmer på Youtube där de gör detta. Man behöver således inte ha av remmen för detta byte som man måste vid vattenpumpsbyte.

Jag skulle inte heller bytt pump pga påstått läckage. Minsta tryckfall på denna pump och motorn stängs ner omedelbart. således är inte läckaget från pumpen utan någon anslutning enligt mig. (Jag kan ha fel här då jag inte sett läckaget)

Jag skulle aldrig bytt rem pga pumpbyte. Är man orolig för skit på remmen så tar man av översta biten på kåpan och kikar in.
#1392876
Hej, jag har en S60 D2 2016, motorkod D4204T8. Har gjort ett kamremsbyte och den startade på tredje försöket, jag kunde backa ut och köra den in i parkeringsruta, men den slocknade av och till, så jag gjorde några försök och sen startade och gick på tomgång i 5 minuter och slocknade igen. Kamaxel och vevaxel var timade och motorn var som sagt igång. Inga felkoder visades.
Någon ideé?

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]