Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352871
Funderar själv i samma banor då vi har 3 kids och känner att V90 är trång :-o

Var nära på att slå till på en 2017 D5 R-design fullsmetad som gått 9500 men blev nojig pga av milen.

Har en på g som gått 5000 nu men den är ju såklart dyrare, dom begär 515k. Funderar på hur den håller värdet det tre kommande åren... Fattar att det inte är någon bra investering men V90 sjönk inte så farligt på dom 3 åren jag haft den. Fått inbytespris på 70% av vad jag betalade.

Tycker det är lite märkligt att det är så stor skillnad i pris på R-design och Inscription, R-design ligger ju mycket högre...
#1352872
Har tre barn och innan xc90 hade vi en sharan med skjutdörrar och insåg att sjusitsig nästan var ett måste för oss. Så sjukt smidigt att ta med en kompis på helgutflykt eller på semestrar eller farmor och farfar på utflykt, blir en helt annan grej om man åker ihop.

Räknade på en ny sharan med mycket/all utrustning och största motorn (220hp) och plötsligt var inte en xc90 speciellt dyr.

Saknar dock skjutdörrarna och all förvaring i sharanen, i övrigt är xc90 2018 t6 en riktig drömbil.
#1352958
Någon som vet om det är någon skillnad på MY17 och MY18?? Några hemliga uppgraderingar?

Har slutat kolla efter MY16 då det känns som det varit en del problem i början med XC90.
#1352969
Alltså, har man råd med 4000kr/mån ska man INTE köpa en bil som förlorar så mycket i värde per månad. Det tillkommer försäkring, reparationer, service, skatt mm. En bil för 400k kostar inte 4000kr/mån totalt, glöm det. Räkna här exempelvis http://bilkalkyl.be/ Mera realistiskt ligger en TCO på runt 6000-7000kr/mån då.

Alldeles för många gör glädjekalkyler här (för att man vill lura sig själv att köpa bilen man vill ha...)
#1352971
Enligt nämnda sida, med noll bränsleförbrukning (eftersom jag inte räknar in den i månadskostnaden) så hamnar vår 500.000-bil på 5.500 per månad. Då räknar jag högre försäkring och högre däckkostnad än verkligt. Antagligen högre värdeminskning också. Reparationer är svårt då det hänger helt på vad som händer. En kollega har betalat mångfalt mer än bilens värde då den gärna går sönder. Vår förra bil kostade nästan inget.
#1352976
Skärmavbild 2019-12-10 kl. 14.33.32.png
Skärmavbild 2019-12-10 kl. 14.33.32.png (73.88 KiB) Visad 501 gånger
#1353056
Lövet skrev: tis 10 dec 2019, 13:57 Alltså, har man råd med 4000kr/mån ska man INTE köpa en bil som förlorar så mycket i värde per månad. Det tillkommer försäkring, reparationer, service, skatt mm. En bil för 400k kostar inte 4000kr/mån totalt, glöm det. Räkna här exempelvis http://bilkalkyl.be/ Mera realistiskt ligger en TCO på runt 6000-7000kr/mån då.

Alldeles för många gör glädjekalkyler här (för att man vill lura sig själv att köpa bilen man vill ha...)
Det gäller ju alla bilar? Addera värdeminskning på det så är det löjligt mkt.

Jag gissade att 4 hade op råd att lägga på nån form av amortering. Annars blir det ju omöjligt att tipsa om verkstad-, service-, skatt-, försäkringskostnader etc skall inkluderas.

Det är dock en viktig poäng du påpekar

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]