Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wirke
#1352949
Vad jag vet är effekt- och momenthöjningen från Polestaroptimeringen närvarande i alla Drive modes. Det som skiljer mellan Eco/Comfort/Dynamic gäller växellådans reaktionstid och växlingspunkter samt kraftfördelningen till bakaxeln via AWD systemet (mer RWD i Dynamic).

När TV testade skrev man:
" I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten ."

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ed-619219/

Och som svar på frågan; nej jag är inte missnöjd.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1352966
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 12:05 @volvobrasse, https://engineered.polestar.com/se/upgr ... -selector/
Ah gött, har skickat detta till teknikern. Dock säger han att enligt siffrorna verkar det inte göra någon gigantumskillnad. Ser också att det handlar om 3 hk mer i topregistret? 0-100 ca 0,1 sek snabbare. Hmm Dvs påverkar inte accelerationen nämnvärt om ska se till siffrorna. :-o
av Lockis
#1352968
volvobrasse skrev:
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 12:05 @volvobrasse, https://engineered.polestar.com/se/upgr ... -selector/
Ah gött, har skickat detta till teknikern. Dock säger han att enligt siffrorna verkar det inte göra någon gigantumskillnad. Ser också att det handlar om 3 hk mer i topregistret? 0-100 ca 0,1 sek snabbare. Hmm Dvs påverkar inte accelerationen nämnvärt om ska se till siffrorna. :-o
.... du får 50nm mer? Folk som bara stirrar sig blinda på HK har ju ingen aning om varför man polestar optimerar.
Tror du kommer må bättre av att avvakta tills typ BSR har något monster trim som ger dig mycket mer HK.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1352970
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 13:56
volvobrasse skrev:
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 12:05 @volvobrasse, https://engineered.polestar.com/se/upgr ... -selector/
Ah gött, har skickat detta till teknikern. Dock säger han att enligt siffrorna verkar det inte göra någon gigantumskillnad. Ser också att det handlar om 3 hk mer i topregistret? 0-100 ca 0,1 sek snabbare. Hmm Dvs påverkar inte accelerationen nämnvärt om ska se till siffrorna. :-o
.... du får 50nm mer? Folk som bara stirrar sig blinda på HK har ju ingen aning om varför man polestar optimerar.
Tror du kommer må bättre av att avvakta tills typ BSR har något monster trim som ger dig mycket mer HK.
Nja självklart är vridet väsentligt, men vi snackar ju 0.1 sek snabbare upp 100. Det är ju ett resultat av både HK och vrid.
av Freddy100
#1352982
Precis, det verkar vara trevligare med optimeringen men that is all. Därför känns det lite kontroversiellt att betala 9200+600 kronor för sådan lul lul
av Elektrikern84
#1353014
Wirke skrev: tis 10 dec 2019, 11:50 Vad jag vet är effekt- och momenthöjningen från Polestaroptimeringen närvarande i alla Drive modes. Det som skiljer mellan Eco/Comfort/Dynamic gäller växellådans reaktionstid och växlingspunkter samt kraftfördelningen till bakaxeln via AWD systemet (mer RWD i Dynamic).

När TV testade skrev man:
" I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten ."

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ed-619219/

Och som svar på frågan; nej jag är inte missnöjd.
Nja inte mer RWD utan mer vrid till bakaxeln (dock max 50 % på Haldexen). Hade gärna sett att man själv kunde välja eller ställa in så man fått en mer permanent 40/60 som AUDI och BMW.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1353315
För att försöka förstå och ursäkta om detta är en upprepande fråga (?). Men om man optimerar bilen. Kommer då optimeringen påverka samtliga körlägen? Eller gör den bara om Dynamic till Polestar-läge med lite bättre fräs och utväxling etc?
av Sudden78
#1353319
volvobrasse skrev: tor 12 dec 2019, 09:59 För att försöka förstå och ursäkta om detta är en upprepande fråga (?). Men om man optimerar bilen. Kommer då optimeringen påverka samtliga körlägen? Eller gör den bara om Dynamic till Polestar-läge med lite bättre fräs och utväxling etc?
Alla körlägen påverkas. I alla fall Comfort också. Economy kör jag aldrig med....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]