Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1352881
Bempo skrev: mån 09 dec 2019, 21:23
tlt skrev:Hej
Har en V60 cc D4 MY20 som jag tycker är lite seg iväg när man har rullat in till en korsning eller rondell och ska gasa iväg. Blir bättre när man har dynamic läge i stället för comfort eller eco . Har läst om att fördröjningen försvinner om man poleststar optimerar. Är det någon som har upplevt något negativt med optimering, kan vara vad som helst tex. ryckig gång , högre bränsleförbrukning eller hårdare växlingar eller blir det bara (allt) bättre?

// T
Precis så känner jag med vår precis samma bil du har och tydligen är Polestar enda sättet få den ”normal”. Frågade på verkstan om erbjudande men det skulle inte komma nåt förens i efter sommaren -20. Jag tror inte de vet nånting men deras gissning kan ändå vara rätt. Jag känner inte för att betala fullpris för det är som att be om att bli blåst på stålar. Med tanke på bilens pris tycker jag fortfarande den skulle varit komplett från början.
En fråga till er som har polestarat bilen, måste man snurra på den där staven varje gång man kör för att få polestarläget? Nu har jag en personlig profil inlagd för att slippa en motor som lägger av varje gång jag stannar till och det stör mig att inte min nyckel påverkar personliga inställningar av drive mood. För det går väl inte?
Que? Snurra på staven? Vad är staven?😀 Samt måste man manuellt aktivera det alltså?

Undrar också med tanke på att jag inte alls kände ngn skillnad på min förra optimering, vad exakt påverkar det i hk och vrid ex på en T5? Kan det vara så att optimeringen gör en kännbar bättre skillnad idag jämfört med 2015? Eller är det samma premisser?
av Sudden78
#1352902
Bempo skrev: mån 09 dec 2019, 21:23
tlt skrev:Hej
Har en V60 cc D4 MY20 som jag tycker är lite seg iväg när man har rullat in till en korsning eller rondell och ska gasa iväg. Blir bättre när man har dynamic läge i stället för comfort eller eco . Har läst om att fördröjningen försvinner om man poleststar optimerar. Är det någon som har upplevt något negativt med optimering, kan vara vad som helst tex. ryckig gång , högre bränsleförbrukning eller hårdare växlingar eller blir det bara (allt) bättre?

// T
Precis så känner jag med vår precis samma bil du har och tydligen är Polestar enda sättet få den ”normal”. Frågade på verkstan om erbjudande men det skulle inte komma nåt förens i efter sommaren -20. Jag tror inte de vet nånting men deras gissning kan ändå vara rätt. Jag känner inte för att betala fullpris för det är som att be om att bli blåst på stålar. Med tanke på bilens pris tycker jag fortfarande den skulle varit komplett från början.
En fråga till er som har polestarat bilen, måste man snurra på den där staven varje gång man kör för att få polestarläget? Nu har jag en personlig profil inlagd för att slippa en motor som lägger av varje gång jag stannar till och det stör mig att inte min nyckel påverkar personliga inställningar av drive mood. För det går väl inte?
Betalade fullpris och känner mig långtifrån blåst. Värt varenda krona. Väger du priset kontra värdeminskningen på bilen och förbättringen i körglädje är valet lätt...
av Freddy100
#1352904
Sudden78 skrev: tis 10 dec 2019, 07:08
Bempo skrev: mån 09 dec 2019, 21:23
tlt skrev:Hej
Har en V60 cc D4 MY20 som jag tycker är lite seg iväg när man har rullat in till en korsning eller rondell och ska gasa iväg. Blir bättre när man har dynamic läge i stället för comfort eller eco . Har läst om att fördröjningen försvinner om man poleststar optimerar. Är det någon som har upplevt något negativt med optimering, kan vara vad som helst tex. ryckig gång , högre bränsleförbrukning eller hårdare växlingar eller blir det bara (allt) bättre?

// T
Precis så känner jag med vår precis samma bil du har och tydligen är Polestar enda sättet få den ”normal”. Frågade på verkstan om erbjudande men det skulle inte komma nåt förens i efter sommaren -20. Jag tror inte de vet nånting men deras gissning kan ändå vara rätt. Jag känner inte för att betala fullpris för det är som att be om att bli blåst på stålar. Med tanke på bilens pris tycker jag fortfarande den skulle varit komplett från början.
En fråga till er som har polestarat bilen, måste man snurra på den där staven varje gång man kör för att få polestarläget? Nu har jag en personlig profil inlagd för att slippa en motor som lägger av varje gång jag stannar till och det stör mig att inte min nyckel påverkar personliga inställningar av drive mood. För det går väl inte?
Betalade fullpris och känner mig långtifrån blåst. Värt varenda krona. Väger du priset kontra värdeminskningen på bilen och förbättringen i körglädje är valet lätt...
Värt och värt. De sätter olika prislapp på det. 10900, 9200 och 6900. Känns bäst att betala 6900 ...eller hur....?
av Bempo
#1352908
6.900:- är klart bättre än 10.900:- :)
Men nu tappade jag intresse för polestar om man alltid måste välja det på ”staven” drive mode. Det är ju löjligt. Med en enkel mjukvaruuppdatering skulle det vara möjligt att ändra personliga inställningar så polestar är default. Om jag ändå förstod nåt om programmering och datorer så skulle jag fixa det och det skulle bara kosta 10.900-6.900=4.000:-
Jag stryker polestar från min bucketlist.
av Lockis
#1352912
Bempo skrev: tis 10 dec 2019, 07:50 6.900:- är klart bättre än 10.900:- :)
Men nu tappade jag intresse för polestar om man alltid måste välja det på ”staven” drive mode. Det är ju löjligt. Med en enkel mjukvaruuppdatering skulle det vara möjligt att ändra personliga inställningar så polestar är default. Om jag ändå förstod nåt om programmering och datorer så skulle jag fixa det och det skulle bara kosta 10.900-6.900=4.000:-
Jag stryker polestar från min bucketlist.
Polestar ersätter dynamic läget.
Det ger dock ändringar i vanliga standard läget också så man behöver inte ändra till polestar/dynamic för att känna ändringar.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1352922
Enligt min uppfattning så blir Comfort läget (det en del nämner som standard) väldigt snarlikt Dynamic innan Polestaruppgradering. Dynamicläget, eller Polestar enginereed som det numera heter blir nästan obrukbart i vardaglig körning efter uppgradering, bilen svarar otroligt roligt i det läget och växlar väldigt distinkt! Omkörningar med det läget kräver ingen kalenderkoll om vi säger så. Så nä, du behöver inte ändra på hjulet för att få fördelarna från Polestar, det är aktivt hela tiden i både Comfort och Dynamic.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


Senast redigerad av 1 Volvordesign89, redigerad totalt 0 gånger.
av Car
#1352924
"Det ger dock ändringar i vanliga standard läget också så man behöver inte ändra till polestar/dynamic för att känna ändringar."

Nu är jag förvirrad. Jag har själv skapat en tråd för en tid sen om detta och fick då besked att polestar effekten inte hade nåt att göra med drive mode inställningar. Du säger detsamma, men andra säger ibland tvärtom. Finns det ingen här som kan ge ett klart och tydligt besked vad som gäller? För jag vill heller inte skaffa mig polestar om man först måste aktivera den genom Drive mode.
av Lockis
#1352928
Car skrev:"Det ger dock ändringar i vanliga standard läget också så man behöver inte ändra till polestar/dynamic för att känna ändringar."

Nu är jag förvirrad. Jag har själv skapat en tråd för en tid sen om detta och fick då besked att polestar effekten inte hade nåt att göra med drive mode inställningar. Du säger detsamma, men andra säger ibland tvärtom. Finns det ingen här som kan ge ett klart och tydligt besked vad som gäller? För jag vill heller inte skaffa mig polestar om man först måste aktivera den genom Drive mode.
Polestar optimeringen ändrar i grunden hur motor och växellåda beter sig. Detta märks även i Comfort läget. Det som även tillkommer är ett läge som heter Polestar (ersätter Dynamic) och detta läget är ännu mer optimerat än Dynamic.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1352947
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 09:10
Car skrev:"Det ger dock ändringar i vanliga standard läget också så man behöver inte ändra till polestar/dynamic för att känna ändringar."

Nu är jag förvirrad. Jag har själv skapat en tråd för en tid sen om detta och fick då besked att polestar effekten inte hade nåt att göra med drive mode inställningar. Du säger detsamma, men andra säger ibland tvärtom. Finns det ingen här som kan ge ett klart och tydligt besked vad som gäller? För jag vill heller inte skaffa mig polestar om man först måste aktivera den genom Drive mode.
Polestar optimeringen ändrar i grunden hur motor och växellåda beter sig. Detta märks även i Comfort läget. Det som även tillkommer är ett läge som heter Polestar (ersätter Dynamic) och detta läget är ännu mer optimerat än Dynamic.
Ok, men detta drive mode måste man aktivera varje gång då eller? Eller kan man ha det förvalt?
av Lockis
#1352948
volvobrasse skrev:
Lockis skrev: tis 10 dec 2019, 09:10
Car skrev:"Det ger dock ändringar i vanliga standard läget också så man behöver inte ändra till polestar/dynamic för att känna ändringar."

Nu är jag förvirrad. Jag har själv skapat en tråd för en tid sen om detta och fick då besked att polestar effekten inte hade nåt att göra med drive mode inställningar. Du säger detsamma, men andra säger ibland tvärtom. Finns det ingen här som kan ge ett klart och tydligt besked vad som gäller? För jag vill heller inte skaffa mig polestar om man först måste aktivera den genom Drive mode.
Polestar optimeringen ändrar i grunden hur motor och växellåda beter sig. Detta märks även i Comfort läget. Det som även tillkommer är ett läge som heter Polestar (ersätter Dynamic) och detta läget är ännu mer optimerat än Dynamic.
Ok, men detta drive mode måste man aktivera varje gång då eller? Eller kan man ha det förvalt?
Nej... det tycker jag väl att alla har varit tydliga med.
Du kan inte ändra så att bilen startar i något annat än Comfort mode.
Att daglig köra i Polestar/Dynamic mode kan väl inte vara av intresse? Eller?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]