Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iswal
#1064813
Okej, då hänger jag med. Men imorse när jag starta bilen och slog på AC så slocknade inte bilen, verkar som om bilen måste bli varm tror jag. För igår när jag körde bilen ett tag och sen slog på ac så slocknade den. Eller är detså att ac inte ska fungera som direkt om bilen är kall
av iswal
#1065008
Idag när jag skulle prova starta bilen så drog det broms fel, stanna genast. Prövade starta men bilen ville inte gå igång. Drog ut nyckel och la i den igen, då var texten borta och bilen startade. Hade autocom inkopplad och bilen laddade mellan 14.10-14.29v. Enda som stod ni var växellåda service erfordras. Efter 10 min när jag prövade AC så dog bilen.

Tror generator är bytt till en begagnad, någon har fräst NBO på den.
av xxargs
#1066125
Med så mycket fel av alla möjliga sorter så luktar det svårt elfel, glapp i kontakter, ECU-fel eller att batteriet är på väg att ge upp - spänning 12.25 Volt är lågt för att vara ett fulladdat batteri (nu vet jag inte hur mycket ström du drog ur batteriet samtidigt som du mätte, men helst skall du mäta med kabelskon avtagen från batteripolen och vänta minst 6 timmar och helst över 24 timmar innan du mäter spänningen - då får man lite hint om batteriets riktiga laddningsstatus - vilket ändå inte garanterar att batteriet är friskt även omspänningen är över över 12.6 Volt då det kan vara sprickor och avbrott i batteriets plattpaket mm.

Hur gammalt är batterier??

Ta ut batteriet och sätt den på laddning med en intelligent laddare ett dygn, ta av laddarens kabelskor, vänta ett dygn till - mät polspänningen med multimeter, är den betydligt lägre än 12.8 Volt (typ under 12.6 Volt) så är batteriet mer eller mindre hårt sulfaterad. Genom att ta ut batteriet så får också ECU mm tid på sig att bli ordentligt spänningslös och en del parametrar nollställs igen som nu kanske är galet ställt pga kraftigt varierande spänning, se till att du har koll på eventuella koder som behövs för att få igång radion mm. _innan_ du lossar batteriskona från batteriet.

Om inte automatiska gas-kompenseringen fungerar när AC-kompressorn slår till så låter det nästan som att motorn håller på att kvävas - så tungt går en AC-kompressor (kan dra upp till 6 hästkrafter en het sommardag , dock oftast nöjer sig runt 1-2 hästkrafter vid mer normala temperaturer)

Tidigare och äldre AC-system så var det en ventil styrd av samma signal som dragmagneten på kompressorn som bypassade gasspjället med lite extra luft med injusterad munstycke när AC-kompressorn slog av och på och perfekt justerad så ändrades inte motorvarvtalet märkbart när kompressorn startade och stoppade.

Idag i modernare fordon så justeras motorvarvtalet och gaspådraget vid AC-kompressors av och påslag via ECU och eftersom du har hela knippen olika fel som kommer och går så kan det vara så att ECU mm. helt plötsligt inte förstår att den har en AC-kompressor aktiv och inte kompenserar varavtalet längre och motorn låter som att den nästan dör utan att det är någon fel på AC-kompressorn. somliga fall så kanske ECU glömmer bort att den har AC överhuvudtaget...
av iswal
#1068625
Tror inte att det är batteriet som bråkar då det bara är ett halvår gammalt. Tror inte på AC då den är bortkopplade.

Men detta hände idag
Lyckades få bort växellåda service erfordras förra vecka. Har kört med bilen och den har gått bra. Men ikväll när jag skulle starta den så ville den inte alls gå igång. Alla kontrolllampor lyste och det stog bromsfel och växellåda service erfordras igen. Varvmätaren var helt död också. Försökt starta flera gånger och ibland gick den några sekunder. Väntade några minuter och prövade igen och då gick den igång och alla kontrolllampor slockande och bromfel var borta. Vad e det som spökar?

Kan nämnas att det regnade idag och jag körde inte bilen i helg annars har jag kört den varje dag
av andersuw
#1068635
När man plötsligt får hela horder av felkoder och felmeddelanden beror det vanligen antingen på dålig elförsörjning (dåligt batteri och/eller dålig laddning) eller fel på någon av de mer centrala styrenheterna i bilen. Bland de som kan nämnas i det sammanhanget finns CEM, DIM och ABS/BCM.
av awjoki
#1352895
Tänkte väcka tråden lite då exakt samma fel händer mig nu med.. fast jag har s80 2,9 automat. -99..
fick tråd skaparen någon svar på felet och en lösning?
Jag misstänker lödningar i DIM alternativt att det är SWM som spökar och pajar canbus nätverket.. när bilen befinner sig i detta läge verkar det som OBD/Diag utaget inte funkar och lyffter man -polen 5min så är allt som bortblåst.. felet verkar komma isamband man vridigt på info hjulet på blinkers spaken. har även fått att bilkers/helljus/spolarfunktionen inte funkar och att alla knapparna för radio och Cruise på ratten slutat fungera. inga felkoder som sparas elr dyligt mer än vxlåda service erfodras men kör man med det så försvinner även det efter några mils körning..(kör med vida&IDCE diag tool)
Användarvisningsbild
av johnnype
#1352896
På en 99a så är ju CEM en trolig kandidat utan att ens tittat på felkoder än.

Men du lär ju ta ut felkoderna efter en sådan problemomgång. Så alla kan se och komma med teorier.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]