- sön 10 apr 2016, 12:55
#1066125
Med så mycket fel av alla möjliga sorter så luktar det svårt elfel, glapp i kontakter, ECU-fel eller att batteriet är på väg att ge upp - spänning 12.25 Volt är lågt för att vara ett fulladdat batteri (nu vet jag inte hur mycket ström du drog ur batteriet samtidigt som du mätte, men helst skall du mäta med kabelskon avtagen från batteripolen och vänta minst 6 timmar och helst över 24 timmar innan du mäter spänningen - då får man lite hint om batteriets riktiga laddningsstatus - vilket ändå inte garanterar att batteriet är friskt även omspänningen är över över 12.6 Volt då det kan vara sprickor och avbrott i batteriets plattpaket mm.
Hur gammalt är batterier??
Ta ut batteriet och sätt den på laddning med en intelligent laddare ett dygn, ta av laddarens kabelskor, vänta ett dygn till - mät polspänningen med multimeter, är den betydligt lägre än 12.8 Volt (typ under 12.6 Volt) så är batteriet mer eller mindre hårt sulfaterad. Genom att ta ut batteriet så får också ECU mm tid på sig att bli ordentligt spänningslös och en del parametrar nollställs igen som nu kanske är galet ställt pga kraftigt varierande spänning, se till att du har koll på eventuella koder som behövs för att få igång radion mm. _innan_ du lossar batteriskona från batteriet.
Om inte automatiska gas-kompenseringen fungerar när AC-kompressorn slår till så låter det nästan som att motorn håller på att kvävas - så tungt går en AC-kompressor (kan dra upp till 6 hästkrafter en het sommardag , dock oftast nöjer sig runt 1-2 hästkrafter vid mer normala temperaturer)
Tidigare och äldre AC-system så var det en ventil styrd av samma signal som dragmagneten på kompressorn som bypassade gasspjället med lite extra luft med injusterad munstycke när AC-kompressorn slog av och på och perfekt justerad så ändrades inte motorvarvtalet märkbart när kompressorn startade och stoppade.
Idag i modernare fordon så justeras motorvarvtalet och gaspådraget vid AC-kompressors av och påslag via ECU och eftersom du har hela knippen olika fel som kommer och går så kan det vara så att ECU mm. helt plötsligt inte förstår att den har en AC-kompressor aktiv och inte kompenserar varavtalet längre och motorn låter som att den nästan dör utan att det är någon fel på AC-kompressorn. somliga fall så kanske ECU glömmer bort att den har AC överhuvudtaget...