Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1352585
Har problem med att bakrutan blir immig på insidan när jag har kupevärmaren på.
Nu upptäckt att det sitter ett gallerlock längst bak i kupen, på hatthyllan, i min S60-03.
Tittade vart det leder och ser då ett skumgummiaktigt filter i "taket" i bakluckan.
Ska det bytas ut ibland lika som dom andra filtren i kupen ??
#1353073
Det funkar säkert fint i 20 år till om du dammsuger och handtvättar filtret, om det nu behövs.. :-D
Jag har slutat byta luftfilter och kupefilter enligt serviceschemat, brukar dammsuga och/eller blåsa rent med tryckluft. Ser de fina ut så får de gå ett år till :P
Så småningom behöver man nya förstås..
#1353283
Har du problem med fukt inne i bilen så låt ett par fönster, om du har möjlighet, stå öppet några cm. Kupevärmaren värmer bara luften i bilen och ventilerar inte som det blir när du kör den. Du har utblås i bakre hörnen som gör att luften vandrar framifrån, tar med sig fukt o annat ut i bak. Kallas positiv ventilation o föregångaren var ventilationsförstret i framdörren. Ett annat knep som jag alltid använder är att alltid ha fläkten på några steg vi körning, inte automatiken. då förs ständigt torr luft genom kupe´n . Glöm då inte att ha både defroster samt golvets blås igång. Vid auto så är inte golvets ventilation lika kraftig ocg det är ju vid förrarsidan det är mest blött, speciellt denna årstid. Några filter UT ur kupe´n finns inte, bara IN. Du byter väl det IN-filtret minst varje år så luften inte står still? Hoppas det löser sig :)
Fjädermellsnlägg

Nederdelen kallas mycket riktigt isolator och ska […]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]