Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1352274
När jag bytte från sommardäck Michelin Latitude Sport 3 235/55 R18 104V XL VOL, med ca 4-5mm kvar, till vinterdäck odubbade ContiVikingContact 6 235/55 R18 104T XL, 4-5mm kvar, blev det otrolig skillnad. På perfekt asfalt ingen skillnad, men sommardäcken bullrar otroligt mycket på "normal" asfalt där vinterdäcken bara får märkbar skillnad men inget buller.
Minns inte att det var så stor skillnad när jag bytte till sommarhjulen men det kanske uppstår när de börjar bli slitna.
Så däcken har stor betydelse, så vid kommande byte är det tvärnej till den Michelinmodellen, kunde sänka volymen på ljudanläggningen några steg med vinterdäcken.
av least
#1352292
Michelin-däcket som du nämner, är VOL-märkningen anpassad för 90-plattformen, eller är det ett däck för någon annan Volvo-modell?
av AndS
#1352296
Det däck som satt på bilen vid nyleverans från fabrik, så mera original till V90CC kan det inte bli.
Användarvisningsbild
av Tombee
#1352406
Noterar att mina Conti friktion låter märkbart mindre än min Pirelli sommarsulor - båda 245/45-18 med motsvarande däckstryck.
Pirelli gör helt enkelt däck som bullrar lite mer på svensk asfalt.
"Fick" mina uppsättningar vid leveransen men kommer nog undvika Pirelli vid ett framtida däcksbyte.
av Sudden78
#1352485
Lockis skrev:
bjornw skrev:
onlyrally skrev: tor 05 dec 2019, 10:08 Håller inte helt med, det finns bilar som är tysta(utan öronbedövande resonansljud) oavsett vilka premiumdäck som sitter på. Någon här med gamla xc70 eller gamla v60 cc som haft liknande problem? Tror inte det. Gamla v60 cc är lika tyst som en s-klass mercedes på grov asfalt.

Hoppas också verkligen att det löser sig, klarar inte av detta. Hade en V40 T3 som hyrbil under tiden v90 var på verkstad, det var en ren avkoppling i jämförelse.

Storlek på däcken är standard för v90 cc - 235/55R18 Continental Viking Contact 7, har provat med olika däcktryck(2,4; 2,5 och 2,6)
Motorn är en D4 med polestar, utan adblue.
Tyvärr är det ett gemensamt problem för alla SPA bilar. De försvarar sig med att de inte är sämre än andra tillverkare, men det är under förväntade förutsättningar, ändras något utanför det normala testområdena (tex däck, grov väg, temperaturer osv) så låter SPA bilarna mer än övriga. På slät, fin väg är de däremot något tystare än konkurrenterna.

Har du provat justera däcktrycket? Minska det till strax under 2 bar på alla hjul och öka sedan.

Oljudet kan komma från vibrationer som fortplantar sig från hjulen in till olika delar av bilen som i sin tur alstrar oljuden. Det kan också vara luftburet kavitationsljud från däcken (genereras när de pressas ihop och expanderar). Båda sakerna påverkas av lufttrycket i däcken. Det gäller att hitta ett läge där frekvenserna inte sprids och förstärker varandra.
Att det skulle vara ett problem med alla SPA bilar håller jag nog inte med om. Problemet verkar inte existera i samma utsträckning om alls på V60. Jag har iaf inte hört om någon som har dem problemen.
+1. Det är vissa V90 som haft bekymmer, men långt ifrån alla. Finns många som går tyst och fint. V60 verkar inte ha några bekymmer alls som sagt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av PaleoProgrammer
#1352875
Tombee skrev: lör 07 dec 2019, 10:10 Noterar att mina Conti friktion låter märkbart mindre än min Pirelli sommarsulor - båda 245/45-18 med motsvarande däckstryck.
Pirelli gör helt enkelt däck som bullrar lite mer på svensk asfalt.
"Fick" mina uppsättningar vid leveransen men kommer nog undvika Pirelli vid ett framtida däcksbyte.
Cvc7? Har själv det enormt irriterande resonansljudet på min v90 och redan inne på andra uppsättningen vinterhjul. Tredje på gång men vet ej vad man bör prova. Återförsäljaren säger att det är en däckegenskap men kan samtidigt inte peka på ett märke friktionsdäck som fungerar...
Användarvisningsbild
av Tombee
#1352939
PaleoProgrammer skrev: mån 09 dec 2019, 22:10
Tombee skrev: lör 07 dec 2019, 10:10 Noterar att mina Conti friktion låter märkbart mindre än min Pirelli sommarsulor - båda 245/45-18 med motsvarande däckstryck.
Pirelli gör helt enkelt däck som bullrar lite mer på svensk asfalt.
"Fick" mina uppsättningar vid leveransen men kommer nog undvika Pirelli vid ett framtida däcksbyte.
Cvc7? Har själv det enormt irriterande resonansljudet på min v90 och redan inne på andra uppsättningen vinterhjul. Tredje på gång men vet ej vad man bör prova. Återförsäljaren säger att det är en däckegenskap men kan samtidigt inte peka på ett märke friktionsdäck som fungerar...
Ja det är CVC7 och de tycker jag ger den hittills bästa ljudkomforten i V90 (med reservation för att jag definitivt inte testat av hela marknaden - greppet är det inget fel på heller vilket så klart är viktigt)
av Lockis
#1353038
I samband med punktering på min V60 fick jag en v90 som hyrbil. Fyfan vilket hemskt ljud.
Förstår vad alla pratar om nu.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 32
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]