Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1352631
Har en Volvo 740 GLE -88 som har ett problem som måste åtgärdas innan besiktningen i februari. Det är nämligen så att hastighetsmätaren, km-mätaren och trippmätaren är helt döda. Det jag gjort än så länge är:

1. Testade att byta till en bekants instrumentpanel som jag vet fungerar, ingen framgång.

2. Tog loss och rengjorde givaren på bakaxeln samt att mäta resistans när vi snurrar på hjulet. Gav utslag, dock inte 1000 Ohm som jag läst att det ska vara. Inget avbrott i alla fall.

Har läst att det skall finnas något vid vänster hjulhus, vet någon vad detta är? Finns det något mer man ska kolla på? Kopplingsschema?

Tacksam för alla idéer!
#1352654
Finns en svart plastlåda under bagagemattan mot vänster hjulhus. Den är egentligen inte delbar, men går att dela. Inuti den finns ett kontaktstycke som går att dela på och då slutar tripp, väg och hastighetsmätare att fungera.
#1352914
Det skiljer på givare, mätare + mycker annat mellan årsmodell -88 och -88B (som är en tidig -89-a). Att tänka på om du byter mellan olika bilar. Kontaktstycket på kabeln till givaren på bakaxeln, där kan det ärga sönder totalt inuti utan att det syns utanpå.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]