- tis 26 nov 2019, 10:22
#1350553
Denna fråga har dykt upp flertalet i forumet, men jag blir inte riktigt klok på detta.
En del säger att stols/rattvärme vid förkonditionering enbart fungerar då bilen är ikopplad till laddningen. vilket inte stämmer åtminstone för mig, eftersom den slår på även när inte bilen står i laddning. Sen undrar jag om bilen verkligen använder el från uttaget för stols/rattvärmaren även om den står inkopplad till uttaget (men har slutfört laddningen), eller om den även i dessa fall tar det via batteriet?
Skall jag använda fjärrstart vid de lägen när jag inte står och laddar och vill spara på batteriet? Vill alltså enbart ha parkeringsvärmaren igång för att inte i onödan slösa på räckvidden.
Sen har jag förstått att parkeringsvärmaren även jobbar upp batteriets temperatur vid förkonditionering för att möjliggöra en längre räckvidd. Stämmer detta? Och stämmer detta även för fjärrstart?
Parkeringsvärmaren/tillskottsvärmaren drar rätt så rejält med bränsle. Förkonditionering och tillskottsvärmare vid lite stadskörning kan lätt rendera en förbrukning på 0,5l/milen men den sjunker ju givetvis ganska fort när man kommer ut på landsvägen. Men alldeles oavsett så landar snittförbrukningen på vintern lätt på +0,1-0,2l/milen dels pga extra bränslevärmaren.
En del säger att stols/rattvärme vid förkonditionering enbart fungerar då bilen är ikopplad till laddningen. vilket inte stämmer åtminstone för mig, eftersom den slår på även när inte bilen står i laddning. Sen undrar jag om bilen verkligen använder el från uttaget för stols/rattvärmaren även om den står inkopplad till uttaget (men har slutfört laddningen), eller om den även i dessa fall tar det via batteriet?
Skall jag använda fjärrstart vid de lägen när jag inte står och laddar och vill spara på batteriet? Vill alltså enbart ha parkeringsvärmaren igång för att inte i onödan slösa på räckvidden.
Sen har jag förstått att parkeringsvärmaren även jobbar upp batteriets temperatur vid förkonditionering för att möjliggöra en längre räckvidd. Stämmer detta? Och stämmer detta även för fjärrstart?
Parkeringsvärmaren/tillskottsvärmaren drar rätt så rejält med bränsle. Förkonditionering och tillskottsvärmare vid lite stadskörning kan lätt rendera en förbrukning på 0,5l/milen men den sjunker ju givetvis ganska fort när man kommer ut på landsvägen. Men alldeles oavsett så landar snittförbrukningen på vintern lätt på +0,1-0,2l/milen dels pga extra bränslevärmaren.