Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perr
#1349405
Hej,
någon som haft liknande problem och löst det?

Fler av dem som ringer till mig klagar på att det är ett jäkla eko när de ringer mig. De hör sig själva med lite fördröjning liksom. För mig låter allt som det ska sittanxdes i bilen.

Jag har en v90 t8 2019, en iPhone X och kör inte uppkopplad via apple carplay utan via "vanliga" blåtandsfunktionen.

Dagens i-landsporblem kanske, men för någon som pratar telefon 3-4 timmar per dag (minst) i bilen i jobbet i snitt så blir det inge bra.

Känns problemet igen?
Användarvisningsbild
av mikeman
#1349420
Jag hade provat att ta bort mobilen från bilens inställningar och "glömma" bilen i mobilen för att sedan lägga in på nytt. Det kan hjälpa.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1349670
Detta hände på de äldre Volvo-modellerna när man pratade i telefon och la i backen, så sensorerna aktiverades.

Hade en xc60 my16 som betedde sig så..

Är det vid varje samtal du har?
av AndS
#1349725
Brusreducering som finns i mobiler kan strula till det. Vet inte hur Volvos system för handsfree fungerar om det finns något i systemet eller om det är mobilens system som även här hanterar det. Så jag säger som andra, prova med en annan telefon. Kan ju vara så att om mobilen har en mic för brusreducering och att den är aktiv även när mobilen kopplas upp mot bilens system.
Då skulle brusreducering kunna lägga till det som uppringande säger från bilens högtalare istället för att använda infon för att reducera brusljud.
av mattef72
#1352673
Både jag och kollegan har samma problem med våra V90 CC när vi kör via blåtand. Testat olika telefoner och även olika abonnemangsleverantörer. Ingen skillnad. Kör man telefonen via Carplay får man ett annat fel där det ”knäpper till” och man hör radion i en tiondelssekund. Den man pratar med upplever att ljudnivån skiftar.
av AndS
#1352708
mattef72 skrev: sön 08 dec 2019, 21:29 Testat olika telefoner och även olika abonnemangsleverantörer.
När ni testat mobiler har det varit olika fabrikat? Mobilabonnemang, så länge allt går digitalt hela vägen, påverkar inget då eko är analogrelaterat.
av AndS
#1352807
Och då har de troligtvis samma konstruktion, kolla om det finns någon funktion för brushantering eller liknande i mobilerna där du kan ändra inställningar, jag har inte Apple och inget problem.
Och inga headset/proppar som ligger i bilen eller ficka aktiverade, borde inte påverka men man vet ju inte.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]